• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Psykologtidningen

Sveriges Psykologförbund

  • Hem
  • Artiklar
    • Aktuellt
    • Debatt
    • Fackligt
    • Forskning & konferensrapporter
    • Nytt i Tryck
  • Arkiv
    • Arkiv Psykologtidningen 2010 – 2023
    • Arkiv: Forskning
    • Forskningsserier
  • Annonsera
  • Om oss
    • Om oss
  • Kontakt
  • Sök
  • Prenumerera
Hem » Kåseri av Martin Björklind Sagan om Beteendet som inte ville gå till skolan

Kåseri av Martin Björklind Sagan om Beteendet som inte ville gå till skolan

25 mars 2015 publicerad av Peter Örn

Det var en gång ett Beteende som var förfärligt prokrastinerande. Beteendet ville inte gå till skolan. Då gick gumman till generna och sa, kära gener, orsaka Beteendet, för Beteendet vill inte gå till skolan. Nej tack, sa generna.
Då gick gumman till anknytningen och sa, kära anknytning, skapa bristfälliga förutsättningar för generna, för generna vill inte orsaka Beteendet och Beteendet vill inte gå till skolan. Nej tack, sa anknytningen.

Martin Björklind

Då gick gumman till affekten och sa, kära affekt, deprimera anknytningens liv och mening, för anknytningen vill inte skapa bristfälliga förutsättningar för generna, generna vill inte orsaka Beteendet och Beteendet vill inte gå till skolan. Nej tack, sa affekterna.

Då gick gumman till kognitionen och sa, kära kognition, tvångstanka bort affekten, för affekten vill inte deprimera anknytningens liv och mening, anknytningen vill inte skapa bristfälliga förutsättningar för generna, generna vill inte orsaka Beteendet och Beteendet vill inte gå till skolan. Nej tack, sa kognitionen.

Då gick gumman till utvecklingsförloppet och sa, kära utvecklingsförlopp, etablera en hindrande ram för kognitionen, för kognitionen vill inte tvångstanka bort affekten, affekten vill inte deprimera anknytningens liv och mening, anknytningen vill inte skapa bristfälliga förutsättningar för generna, generna vill inte orsaka Beteendet och Beteendet vill inte gå till skolan. Nej tack, sa utvecklingsförloppet.

Då gick gumman till traumat och sa, kära trauma, skräm upp och skapa diskontinuitet i utvecklingsförloppet, för utvecklingsförloppet vill inte etablera en hindrande ram för kognitionen, kognitionen vill inte tvångstanka bort affekten, affekten vill inte deprimera anknytningens liv och mening, anknytningen vill inte skapa bristfälliga förutsättningar för generna, generna vill inte orsaka Beteendet och Beteendet vill inte gå till skolan. Nej tack, sa traumat.

Då gick gumman till Det Omedvetna och sa, kära Omedvetna, glöm bort traumat, för traumat vill inte skrämma upp och skapa diskontinuitet i utvecklingsförloppet, utvecklingsförloppet vill inte etablera en hindrande ram för kognitionen, kognitionen vill inte tvångstanka bort affekten, affekten vill inte deprimera anknytningens liv och mening, anknytningen vill inte skapa bristfälliga förutsättningar för generna, generna vill inte orsaka Beteendet och Beteendet vill inte gå till skolan. Nej tack, sa Det Omedvetna.

Då gick gumman till personligheten och sa, kära personlighet, skapa en förfrämligad topografisk vision över Det Omedvetna, för Det Omedvetna vill inte glömma bort traumat, traumat vill inte skrämma upp och skapa diskontinuitet i utvecklingsförloppet, utvecklingsförloppet vill inte etablera en hindrande ram för kognitionen, kognitionen vill inte tvångstanka bort affekten, affekten vill inte deprimera anknytningens liv och mening, anknytningen vill inte skapa bristfälliga förutsättningar för generna, generna vill inte orsaka Beteendet och Beteendet vill inte gå till skolan. Nej tack, sa personligheten.

Gumman såg inget annat råd än att vända sig till Kontexten. Hon sa: ”kära Kontext, utgör den enda sanna parametern och låt personligheten försvinna ur världen, för personligheten vill inte skapa en förfrämligad topografisk vision över Det Omedvetna, Det Omedvetna vill inte glömma bort traumat, traumat vill inte skrämma upp och skapa diskontinuitet i utvecklingsförloppet, utvecklingsförloppet vill inte etablera en hindrande ram för kognitionen, kognitionen vill inte tvångstanka bort affekten, affekten vill inte deprimera anknytningens liv och mening, anknytningen vill inte skapa bristfälliga förutsättningar för generna, generna vill inte orsaka Beteendet och Beteendet vill inte gå till skolan.”
”Nej tack”, sa Kontexten.

”Men om du får lite Konsekvens av mig, att också locka Beteendet med, Konsekvensen och Beteendet som jag vet att du tycker så mycket om?”
”Mjau, ja i så fall så kan jag ju göra det…”

Så det blev Kontexten på personligheten, personligheten på Det Omedvetna, Det Omedvetna på traumat, traumat på utvecklingsförloppet, utvecklingsförloppet på kognitionen, kognitionen på affekten, affekterna på anknytningen, anknytningen på generna, generna på Beteendet…
Och Beteendet gick till skolan!

Se, det var en sann saga.

TEXT

Martin Björklind

Fler artiklar

  • Därför skenade diagnosen utmattningssyndrom
  • Autism på modet
  • "Bland samer är normen att vara stark"

Arkiverad under: Krönika

Primärt sidofält

Följ oss


Alla artiklar på psykologtidningen.se automatpubliceras i vårt Facebook-flöde. Följ oss därför på Facebook så missar du ingenting av det som händer i vår del av världen.

Senaste numret

Läs senaste numret av Psykologtidningen

Annonser

Ledare

Välj den sämsta arbetsmiljön

Psykologerna på de statliga ungdomshemmen är värda all heder, skriver chefredaktör Lennart Kriisa.

Essä

På spaning efter anknytning

ESSÄ. Prousts huvudverk ger de psykologiska teorierna kött och blod, skriver psykologen Magnus Ringborg med anledning av hundraårsdagen av författarens död.

Konferensrapporter

Psykologer och filosofer i debatt om klimatet

Debatterade vad som är viktigast för att lösa klimatkrisen. De visade sig ha olika svar.

Etikrådet

Hur kan vi tänka kring ett barn som tar sitt liv?

Jag lyssnade på programmet och blev också mycket tagen av det, skriver Etikrådets ordförande Patrik Lind.

Har du en fråga till Etikrådet? Mejla till etikfragan@psykologforbundet.se

Min dag

Recensionen

Elegant om skapande och psykologi

Det fria skapandet behöver inte ha en mörk baksida, konstaterar Celia Svedhem efter att ha läst Pär Säthils nya bok.

Tidigare nummer


Läs alla nummer sedan 2010

Pressgrannar

Här hittar du de nordiska psykologförbundens tidningar.

 • Danmark
 • Norge
 • Finland

Följ oss på Instagram


instagram.com/psykologtidningen

Footer


 

Psykologtidningen
Nytorgsgatan 17 a
116 22 Stockholm
Växel: 08 567 06 400
E-post: redaktionen@psykologtidningen.se

Psykologtidningen ges ut av…

Sveriges Psykologförbund

Följ oss

twitter.com/psykologtidning

Twitter feed is not available at the moment.

Nyheter

Björn Paxling om att slippa fängelse: ”En sten föll från mitt hjärta”

Föreläsarna får ta bussen till studentkongressen

”Tack för att du stöttade oss”

Professorn får jobba vidare med forskargrupp – trots stenhård kritik från utredare

“Kunskapen om vulvodyni skamligt eftersatt”

Konferensen om autism: ”Mindre bråk än vanligt”

© 2023 Psykologtidningen · Webdesign Xponent · Genesis Framework · WordPress · Sitemap · Cookies · Logga in