AKTUELLT. Psykologer som driver företag trivs väldigt bra men den frihet som företagandet innebär. De uppskattar den hjälp de får från Psykologförbundet men vill i högre utsträckning kunna träffas i företagarnätverk. Det visar en ny undersökning från Psykologförbundet.
Under våren 2016 skickades en enkätundersökning ut till de medlemmar som driver företag på hel- eller deltid. Av de 1 646 psykologföretagarna svarade 857, det vill säga 52 procent, på enkätens samtliga frågor.
– Det är vi ville ta reda på är vad det för typ av service som företagare efterfrågar. Vi ville ha mer fakta om var de finns, hur de får sina uppdrag och hur de tänker om arvoden och annat som hör till företagandet, säger Jenny Wahlbäck, ombudsman på Psykologförbundet, som står bakom undersökningen.
Undersökningen är ny i sitt slag. Tidigare har förbundet ställt frågor om arvoden i samband med den årliga löneenkäten till yrkesverksamma medlemmar, men det saknas mer detaljerad information om företagarnas syn på sitt företagande och deras önskemål om service.
41 procent av företagarna arbetar med vård och behandling. De är framför allt verksamma i storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Malmö. Deras tjänster efterfrågas huvudsakligen av företag, privatpersoner, landsting och kommuner. Uppdragen kommer framför allt via rekommendationer från tidigare eller befintliga uppdragsgivare.
Det företagarna själva framför allt uppskattar är friheten att kunna bestämma helt över sitt arbete – allt från arbetstider till verksamhetsområde, möjliga samarbeten, framtida projekt och utbildningar.
Omkring 40 procent är företagare på deltid. Anledningen är framför allt trygghet och att man trivs med sitt arbete och med sina arbetskamrater.
I enkäten frågade förbundet hur ofta företagarna höjer eller på annat sätt förändrar sitt arvode.
– Som anställd har man en årlig lönerevision men så är det ju inte för företagare. En del justerar arvodet varje år men de flesta gör det inte. Det finns en hel del att tänka på när man ska debitera så att det blir hållbart på lång sikt. Vi vill få igång en diskussion om hur man kan tänka i de frågorna och vi har en hel del matnyttig information om debitering i foldern, säger Jenny Wahlbäck.
Förutom nätverkande vill psykologföretagarna ha hjälp med marknadsförning, arvodestatik, försäkringar och medlemsrådgivning.
– Det är positivt att mycket av det de efterfrågar erbjuder vi redan i dag. På Psykologiguidens webbplats finns möjlighet att marknadsföra sina tjänster. Psykologförbundet erbjuder också en skräddarsydd företagarförsäkring och professionsjuridisk rådgivning, säger Jenny Wahlbäck.
– Nästa steg som vi funderar på är nätverkandet. Det är viktigt att företagare som ofta arbetar ensamma får en chans att träffas och utbyta erfarenheter, säger Jenny Wahlbäck.
Du som är medlem i Psykologförbundet kan ladda ner foldern på medlemsidorna på Psykologförbundets webb.
TEXT
Carin Waldenström