Den 15 oktober anordnade Psykologenheten i Malmös Grundskoleförvaltning en fortbildningsdag i den holländska standard practice modellen AFI – Assessment For Intervention. På plats fanns psykologer från olika delar av Skåne och Småland, även kollegor från gymnasiet och övriga elevhälsoprofessioner i Malmö. Dagen
var tänkt som en pilot för att bedöma om modellen hade förutsättningar att få fäste och fungera även i Sverige. Svaret blev ett rungande ”JA”Vad handlade detta då om?
Vi hade bjudit in Noëlle Pameijer, den holländska skolpsykolog som tillsammans med en grupp andra står bakom modellerna AFI och NBW -Needs Based Working. Modellen är utarbetad och utvärderad över en 30 års-period och ingår numera i vidareutbildningen både till skolpsykolog och specialpedagog i Nederländerna.
Modellen målar upp en tydlig bild av hur en funktionell, målinriktad och inkluderande process kan gå till för att hitta bästa möjliga intervention att matcha en elevs (eller en klass) behov. Den tydliggör 7 principer, 5 olika stadier i en bedömnings- och utvärderingsprocess och samlar ett gemensamt språk som vi kan navigera tvärprofessionellt kring, tillsammans med elev och föräldrar.
Förutom att belysa ett tvärprofessionellt och elevinkluderande tillvägagångssätt, är modellen ett verktyg för oss själva att skärpa upp vårt syfte, fokus, och mål med våra utredningar eller bidrag i en bedömningsprocess. Den visar hur vi kan planera, genomföra och återge bedömningar på ett begripligt och metodiskt sätt. AFI gör en fin syntes av en strukturerad arbetsmodell, systemisk teori och sammanför CPS, Dynamisk utredning, Therapeutic testing och RTI i ett alldeles utmärkt skolpsykologiskt paket. ”Äntligen”, hördes på många platser i kaffekön under pausen.
När man lyssnar på eller fördjupar sig i AFI förstår man omedelbart vilka områden man genast kan kvalitetshöja sig själv i, både i sitt eget arbete och tillsammans med sitt EHT. Eller som vår kollega Elna Söderdahl från Vellinge Kommun uttryckte det efteråt: ”Så härligt att gå på utbildning som får en att göra annorlunda redan i morgon!”
The European Agency for Special Needs and Inclusive Education har lyft upp AFI som exempel på ”best practice” och vi har stora förhoppningar om att detta kan vara början på en modell och ett arbetssätt som kan göra stor skillnad för skolpsykologer, skolpersonal och elever i Sverige framöver. Nästa år kommer Noëlle troligtvis tillbaka till oss i Malmö och vi håller på att bygga nätverk och arbetsgrupper för att påbörja en ”swedifiering” av AFI. Fortsättning följer alltså!