AKTUELLT. Nu skärps arbetsgivarnas ansvar för att motverka psykisk ohälsa och stress i arbetslivet. I vår träder nya föreskrifter från Arbetsmiljöverket i kraft.
– Att det nu kommer bestämmelser som reglerar till exempel arbetsbelastning är en stor förändring, säger Elin Eos, ombudsman med särskilt ansvar för arbetsmiljöfrågor på Psykologförbundet.
De nya föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö börjar gälla den 31 mars 2016. De handlar om att reglera kunskapskrav, mål, arbetsbelastning, arbetstid och kränkande särbehandling i arbetslivet.
– I takt med att den här typen av problem har ökat i arbetslivet har Arbetsmiljöverket sett behov av att förtydliga och formulera vad som gäller för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, säger Elin Eos.
Det innebär att reglerna anpassas till den moderna arbetsmiljön. Genom att betona att det handlar om organisatorisk och social arbetsmiljö har man inte velat rikta fokus på individen utan på organisationen.
De nya bestämmelserna innebär att det är arbetsgivarens ansvar att se till att arbetsuppgifter och befogenheter inte ger upphov till ohälsosam arbetsbelastning för de anställda. Resurserna ska anpassas till kraven i arbetet.
Arbetsgivaren ska se till att chefer och arbetsledare har kunskap om och arbetar med att förebygga problem som hänger ihop med hur arbetet organiseras. Det ska ingå som en del i det systematiska arbetsmiljöarbetet.
– Till exempel ska det vara tydligt för den anställde vilka arbetsuppgifter som ska utföras och vilka resultat som förväntas. Om alla arbetsuppgifter inte hinns med ska det vara tydligt hur man ska proritera. Det ska också finnas en person som arbetstagaren ska kunna vända sig till för att få stöd och hjälp, säger Elin Eos.
En annan nyhet i riktlinjerna är att arbetsgivaren är skyldig att vidta åtgärder för att arbetsuppgifter och situationer som är starkt psykisk påfrestande inte leder till ohälsa.
– Just den här frågan kan beröra våra medlemmar extra mycket, eftersom psykologer ofta har arbetsuppgifter som kan vara psykiskt påfrestande. Även rollotydlighet, bristande kommunikation och hög arbetsbelastning är frågor som medlemmarna ta upp i vår egen arbetsmiljöundersökning från 2014, säger Elin Eos.
Även kränkande särbehandling, till exempel mobbning, får inte förekomma:
– Arbetsgivaren ska vara tydlig med att kränkande särbehandling inte accepteras. Arbetsgivaren ska också vidta åtgärder för att motverka förhållanden i arbetsmiljön som kan ge upphov till kränkande särbehandling. Det kan till exempel handla om stress, hög arbetsbelastning och hur arbetet fördelas, säger Elin Eos.
Psykologförbundets ordförande Anders Wahlberg välkomnar de nya föreskrifterna.
– De handlar om de stora arbetsmiljöproblemen i dagens arbetsliv. Arbetsrelaterad, psykisk betungande arbetsmiljö skapar ohälsa och det är bra att det kommer nya föreskrifter om hur det ska hanteras.
– Förskrifterna innebär att det i fortsättningen ställs högre krav på arbetsgivarna. I det sammanhanget är det viktigt att de får stöd och support så att man kan tillsammans med de anställda kan skapa en bra arbetsmiljö på arbetsplatsen.
Läs mer:
Arbetsmiljöverkets föreskrifter Organisatorisk- och social arbetsmiljö (pdf)
Om Psykologförbundets arbetsmiljöenkät på Psykologtidningen.se
TEXT
Carin Waldenström