Utbredd nedstämdhet och oro för att få en bristande utbildning.
Pandemin påverkar psykologstudenterna, visar en enkät.
– Institutionerna behöver visa sin närvaro i studenternas liv, säger Maja Straht ordförande i Studeranderådet.
Text: Maria Jernberg
Studeranderådet och Psykologstudent Sverige skickade i december ut en enkät till samtliga psykologstudenter. Svaren vittnar om försämrade studieförhållanden under pandemin.Varken Maja Straht eller Nathalie Reinhold ordförande för Psykologstudent Sverige hade väntat sig att den psykiska hälsan skulle vara så påverkad – hälften av studenterna upplever mer nedstämdhet och 60 procent känner sig i högre grad ensamma.
– Vi är inte skyddade bara för att vi ska bli psykologer säger Nathalie Reinhold.
Den ökade nedstämdheten och ensamheten tror hon är ett resultat av att det sociala studentlivet nästan försvunnit. I enkäten svarar nio av tio att kontakten med kursare påverkats negativt och åtta av tio att deras fritid blivit fattigare.
– Vi har fått signaler om att särskilt nya studenter är ledsna och hängiga. Man går in med förväntningar om vad man ska uppleva och åstadkomma så blir man fråntagen chansen och det är inget att göra åt.
Maja Straht menar att det finns flera områden institutionerna måste se över.
– Först och främst behöver de visa sin närvaro i studenternas liv trots den fysiska distansen. Andra åtgärder är att stärka lärarnas digitala undervisningsförmåga att skapa kursupplägg som främjar interaktion och att hålla lokalerna öppna så att inte en bristande hemmiljö blir ett hinder för studier.
Mer än hälften av studenterna anser att de fått svårare att fokusera och vara strukturerade och sju av tio att arbetsmiljön blivit sämre. Samtidigt svarar 60 procent av studenterna att deras prestation är oförändrad eller bättre.
– Trots allt lyckas man prestera. Det kan visa på uthållighet och förmåga att anpassa sig men också peka på en ansträngd situation. Man sitter verkligen och kämpar där hemma och vad gör det med oss i längden? säger Maja Straht som tar examen till sommaren och är ordförande i Studeranderådet.
Av enkäten framgår att nära hälften har alla sina kursmoment på distans. I en mängd kommentarer beskriver studenterna hur den digitala undervisningen upplevs.»Kvaliteten på utbildningen blir sämre genom det digitala. Missförstånd uppstår lättare de gemensamma ytorna för djupare förståelse finns inte och diskussionerna på seminarierna blir mindre levande.«
Trötthet och mental belastning är andra konsekvenser som nämns.»Det är mer kognitivt belastande att hålla fokus vid en dator jämfört med i en lektionssal. Jag har varit mycket tröttare än vanligt.« Och ett engagemang som inte kommer lika lätt.»Har svårt att fokusera och känna intresse av det jag lär mig på distans.« Men svaren är inte samstämmiga en viss spridning finns.
– En del har trivts. Till exempel pendlare eller de med barn säger Nathalie Reinhold.
En fördel som lyfts fram bland de svarande är att kunna vara med på föreläsningarna trots sjukdom eller vab. Vissa ser en vinst i att det är effektivt och tidsbesparande. »Grupparbetena tycker jag är smidiga att göra online. Det blir mindre distraktioner än att mötas på plats samt enklare att hitta en tid som passar alla i gruppen.«
Studenterna är också relativt nöjda med hur institutionerna har skött omställningen. Högst betyg ger studenterna i Karlstad medan de minst nöjda finns på Mittuniversitet och i Uppsala.
– Jag blev förvånad över skillnaden mellan lärosätena. På vissa ställen har stora viktiga moment plockats bort medan andra sett till att justera efter rådande omständigheter. Har universiteten inte kommunicerat sinsemellan? Jag undrar om alla kommer att få en likvärdig utbildning säger Maja Straht.
Framförallt är det praktiska inslag som hanterats olika. I bland annat Göteborg Linköping Stockholm Umeå och Uppsala sattes klientarbetet på paus under vårterminen.
– Många är oroliga över att inte få en tillräcklig utbildning. Psykologprogrammet är så mycket mer än att sitta och läsa. Rollspel testning och observationer kan inte ersättas med teori eller digital teknik.
Under hösten har Nathalie Reinhold varit en av dem som bedrivit sitt klientarbete över nätet.
– Vi försöker intala oss att det är jättebra med digital erfarenhet men egentligen är jag rädd för att komma ut och känna mig osäker. Tänk om jag inte fått fullgod övning i att möta patienter på plats? Att härbärgera känslor i rummet är något annat än över en skärm.
I undersökningen fann Maja Straht och Nathalie Reinhold också gemenskap och omsorg. Enkäten avslutas med att studenterna får ge tips om studieklimat och hur man håller humöret uppe.
– Då kände vi »wow här är nästan sexhundra personer som delar den här situationen och vill hålla ihop och hålla ut tillsammans« säger Nathalie Reinhold.I hundratals kommentarer peppar och stöttar studenterna varandra.
– Det fanns en enande känsla och en sorts kåranda säger Maja Straht.