Ytterligare ett företag med psykologer ger sig ut på den digitala marknaden.
Svenska Mendly vill hjälpa patienter genom meddelandeterapi.
-Marknaden är enorm i USA, säger grundaren Sebastian Ralph.
Psykologtidningen kontaktades under dagen av en PR-byrå som ville berätta om ett nytt företag, Mendly.se. En ny undersökning påstods visa behovet av terapi på nätet.
Bakom uppdraget finns Sebastian Ralph, vd för Mendly.se.
-Vi lanserade sajten för en månad sedan, nu satsar vi på att marknadsföra oss, säger han.
Själv har han gått en KBT steg 1-utbildning och kallar sig samtalscoach.
-Jag kallar mig absolut inte psykolog, vi har legitimerade psykologer och legitimerade psykoterapeuter som ska sköta behandlingarna, säger han.
Metoden är meddelandeterapi, inspirerad av amerikanska Talk space med en miljon kunder och 3000 ”licensierade terapeuter”.
Målet för Mendly är nu att dra in sina första kunder, och att i likhet med Kry och Mindler få ett avtal med en vårdcentral.
-Vi har en person som ägnar sig helt åt att få till ett sådant avtal, säger Sebastian Ralph.
Bolaget har tre webbutvecklare som slipar fram den bästa digitala lösningen.
-Vi har investerare bakom oss, visst är det så, säger Sebastian Ralph.
Fotnot: Undersökningen, som utfördes av Ipsos Norm på uppdrag av Mendly, visar att fyra av tio svenskar vill träffa en terapeut. De främsta anledningarna till att många ändå avstår beror på att det är för dyrt eller att de upplever att de inte har tid. Många uppger även att de är rädda för att öppna upp sig
samt att det är pinsamt och tabu.