Psifos kompetensdagar 2024 för psykologer i förskola och skola arrangerades i år i ett varmt och soligt Jönköping.
Utifrån temat ’Positiva relationer som verktyg i det hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbetet’ bjöds de drygt 500 deltagarna, som deltog både fysiskt och digitalt, på ett smörgåsbord av inspiration och kunskap.

Tonen sattes fint redan i inledningsmomentet där Ingrid Hylander både bidrog med det långa, historiska perspektiv som hon kan bidra med utifrån dryga 50 års erfarenhet, både som verksam psykolog i skola och förskola och utifrån mer aktuellt och forskningsinriktat perspektiv där bland annat utveckling av elevhälsa, elevhälsoteam och hälsofrämjande och förebyggande arbete i skolan varit i fokus.
Utifrån tema ’Hjärnans lärande och ungas psykiska mående, med och utan digitala nyheter’ gav Sissela Nutley en inblick i de underliggande faktorerna bakom Folkhälsomyndigheternas rekommendationer angående skärmtid för barn och unga. Vad innebär det att gå från lekbaserad till skärmbaserad barndom? Vi har haft lite mer än ett decennium där mycket har förändrats både internationellt och internationellt som kan förklara att vi nu har en så kallad ”anxious generation” som håller på att växa upp. Skärmtiden (både barns och vuxnas) och innehållet som konsumeras ser vi dock direkt påverkar hur väl det lilla barnet utvecklar grundläggande förmågor (vilket vi ju vet till stor del byggs upp av att det finns kvalitativ interaktion med vuxna och andra barn) och senare det äldre barnets självbild och självförtroende.

Därefter följde en kavalkad av intressanta och tänkvärda föreläsningar på teman som ”Att tala så att andra lyssnar” med Erik Mattson och tipset; ”tänk mer på att ett budskap ska in, i stället för att ett budskap ska ut”. Hanna Ginner Hau diskuterade varför skolan ska främja socioemotionellt lärande” och Malin Gren Landell uppdaterade oss kring kunskapsläget vad gäller frånvaro såväl som begreppet skolanknytning. Vad gör att en elev känner anknytning eller tillhörighet till en skola – och vilken relevans har det i frågan om närvaro?

Bland de valbara seminarierna kunde vi välja på innehåll som berörde relationella teman både i förskola och skola. Exempelvis redogjorde Åsa Bankert och Malin Jisander för hur de i Lomma arbetat fram självstärkande material grundat i Positiv Psykologi, Anna Hellberg bidrog med insikter kring hur en förskolepsykolog kan arbeta främjande för barns psykiska hälsa och Therése Skoog berättade om kunskapsläget gällande hur vi kan främja och förebygga genom att bygga relationer.
Kompetensdagarna inramades (som vanligt känns det som) av varmt och soligt väder. Det här gav goda möjligheter för kollegialt nätverkande, stadsvandringar och interaktioner även utanför konferensbyggnadens lokaler och de fina sociala sammanhangen som Jönköpingspsykologerna arrangerat om kvällarna. Psifos årsmöte genomfördes och styrelsen kompletterades med nya ledamöter. Goda förutsättningar för ett gott, kommande verksamhetsår och vi ser fram emot nya kompetensdagar i Örebro 2025.
Annika Dellholm, suppleant i Psifos valberedning.