• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Psykologtidningen

Sveriges Psykologförbund

  • Hem
  • Artiklar
    • Aktuellt
    • Debatt
    • Fackligt
    • Forskning & konferensrapporter
    • Nytt i Tryck
  • Arkiv
    • Arkiv Psykologtidningen 2010 – 2025
    • Arkiv: Forskning
    • Forskningsserier
  • Annonsera
  • Om oss
    • Om oss
  • Kontakt
  • Sök
  • Prenumerera
Hem » Vad gör jag när kundens önskemål krockar med mina kunskaper?

Vad gör jag när kundens önskemål krockar med mina kunskaper?

18 december 2019 publicerad av Redaktionen

Fråga: I mitt arbete som organisationskonsult får jag ofta förfrågningar om att hjälpa till med konflikt- och samarbetsproblem på en arbetsplats. Ofta har uppdragsgivaren en bestämd idé om situationen, dess orsak, samt om hur den bör hanteras, och ibland krockar dessa idéer med mina kunskaper och arbetssätt. Att avstå från uppdrag på grund av detta blir i längden ekonomiskt kännbart.

Kristina Taylor, Etikrådets ordförande svarar: Du formulerar en yrkesetisk och professionell utmaning som många psykologer möter i sin praktik, men som kanske ofta blir särskilt uppenbar för psykologer inom A&O-området eftersom ni så ofta jobbar med dubbla lojaliteter, det vill säga att den primära klienten inte är samma som uppdragsgivaren.

Att problematisera uppdragsgivarens önskemål när det gäller hur du ska arbeta ser jag både som en möjlighet och ett ansvar. Den svåra konsten är kanske att göra det på ett konstruktivt sätt, där du som konsult tydliggör vad en justerad uppdragsformulering och insats kan bidra med för såväl verksamheten som helhet, som för enskilda medarbetare. Visst, om det är en orubblig chef/organisation kanske du inte får just det jobbet, men handen på hjärtat; vill du ha ett uppdrag som skaver på grund av att du accepterat förutsättningar som du är kritisk till? När det gäller ansvarsfrågan är det solklart att vi i ett sådant läge riskerar att bidra till oförändrade strukturer.

Dilemmat att en chef förväntar sig att du ska landa i en viss slutsats, exempelvis bedömningen att en enskild medarbetare är orsak till en konfliktsituation, uppfattar jag som vanligt förekommande inom A&O-området, vilket innebär att det är bra att utarbeta en beredskap för hur en hanterar den sortens förväntning. Jag tänker mig rutiner som innebär att tillsammans med uppdragsgivare alltid problematisera och justera uppdragsformuleringen, så att ramarna är glasklara för alla parter innan man som psykolog gör någon aktiv intervention. Att vara transparent och tydlig i själva uppdragsförhandlingen, och inte acceptera exempelvis att chefen pekar ut någon som källan till problemet, utan att direkt bemöta det med den kunskap vi har om samarbetssvårigheter på en arbetsplats; att det ofta är komplexa situationer med många faktorer som samspelar, och att det är viktigt att inte från början ha bestämt sig för en »syndabock« utan att göra en så öppen kartläggning som möjligt, eftersom det är enda sättet att komma till rätta med problemet. Detta kan naturligtvis ibland innebära en ekonomisk förlust i form av ett tappat uppdrag, men någon annan hållning är svår att se som etiskt försvarbar.

Vårt ansvar som psykologer och organisationskonsulter i sådana sammanhang du beskriver är stort, men det handlar nästan aldrig om att behöva välja mellan att göra exakt det som uppdragsgivaren initialt önskar/beställer eller att säga nej till uppdraget, utan att omförhandla och definiera de uppdrag vi accepterar, så att även beställaren får det de egentligen behöver. Precis som en patient inom psykiatrin kan vi inte förvänta oss att kunden/klienten vet vad som behöver göras för att komma till rätta med ett visst problem. Lycka till!

Tidigare frågor och svar:

Hur värnar vi patientens autonomi?

Kan jag vara kristen psykolog?

Ska förbundet anmäla egna medlemmar?

Berätta att metoden är oprövad

Otydliga känslor psykologens ansvar

Undvik att välja sida

Hur agera när en klient vill avsluta sitt liv?

Vi sätter ett fåtal på piedestal. 

Berätta om vad som kan få dig att bryta tystnadsplikten

Hur agera när nya lagar strider mot våra yrkesetiska principer?

“Hur gör jag när mina patienter känner varandra?”

“Dags att tala högt om det förbjudna”

Fler artiklar

  • Enkät: Föreningarna som vill bli specialister
  • APA: "Vi använder psykologi för att gynna samhället"
  • "Ge utanförbarnen mer av det vanliga"

Arkiverad under: Etikrådet

Primärt sidofält

Följ oss


Alla artiklar på psykologtidningen.se automatpubliceras i vårt Facebook-flöde. Följ oss därför på Facebook så missar du ingenting av det som händer i vår del av världen.

Senaste numret

Läs senaste numret av Psykologtidningen

Annonser

Ledare

Kennedy kan skynda på utvecklingen

Psykedelika kan bli verklighet – oavsett det vetenskapliga stödet.

Fråga förbundet

Har jag rätt till löneförhandling?

Ta kommandot i diskussionen, råder Evelina Lundström.

Essä

På spaning efter anknytning

ESSÄ. Prousts huvudverk ger de psykologiska teorierna kött och blod, skriver psykologen Magnus Ringborg med anledning av hundraårsdagen av författarens död.

Har du en fråga till Etikrådet? Mejla till

Min dag

“Hamnar hela tiden i nya situationer”

Anna Montén om en vanlig dag på vuxenhabiliteringen i Växjö.

Tidigare nummer


Läs alla nummer sedan 2010

Pressgrannar

Här hittar du de nordiska psykologförbundens tidningar.

 • Danmark
 • Norge
 • Finland

Följ oss på Instagram


instagram.com/psykologtidningen

Footer


 

Psykologtidningen
Nytorgsgatan 17 a
116 22 Stockholm
Växel: 08 567 06 400
E-post:

Följ oss

Nyheter

»Röst och mimik uttrycker samma känsla«

Region Skåne inför psykologer i palliativ vård

Fler psykologer går med i a-kassan

“De upplevde diagnosen som en börda”

“Många rankar psykedeliska upplevelser som topp fem i livet”

“Skogsbad kan bli ett alternativ”

Psykologtidningen ges ut av…


Sveriges Psykologförbund

© 2025 Psykologtidningen · Webdesign Xponent · Genesis Framework · WordPress · Sitemap · Cookies · Logga in