Psykologer har mycket att bidra med i den digitala utvecklingen. Psykologtidningen sökte upp några av de mest framträdande entreprenörerna.
Deras gemensamma råd: kontakta personer utanför det egna hägnet för att få feedback på din idé.
Efterfrågan på tekniska lösningar som kan hjälpa människor att må bättre – på riktigt – är enorm.
– Som psykolog kommer du aldrig att känna dig så het som när du besöker en entreprenörshubb, säger Niklas Laninge, psykolog, författare och entreprenör.
Hundratusentals självhjälpsappar att ladda ned till telefonen talar sitt tydliga språk: folk vill ha hjälp. Och allehanda utvecklare utnyttjar behovet med fagra löften om lindring – utan vetenskapligt stöd eller skam i kroppen.
Det innebär förstås risker.
Per Carlbring, professor i psykologi vid Stockholms universitet, har kombinerat psykologi med teknik i många år och bland annat genomfört framgångsrika försök med VR-teknik.
– Plockar man slumpvis ut tio självhjälpsappar kommer de flesta att vara värdelösa. Men det finns också de som är skadliga, som riskerar att addera stress och skamkänslor. Det finns också sådana som kan fungera – förutsatt att de används vid rätt tillfälle i terapin – men annars inte, säger han.
Bristerna handlar om kvalitetssäkring, utvärdering och utveckling med målet att bli bättre. På det sättet liknar apparna flertalet av självhjälpsböckerna på marknaden, anser Per Carlbring, som tror att förklaringen är kostnaderna.
– Det är redan från början svårt att tjäna pengar på appar och det är dyrt att göra uppföljande studier för att förbättra tekniken. Dessutom kan man fundera på om de som väljer en prenumerationslösning för sin tjänst verkligen hoppas på ett så snabbt tillfrisknande som möjligt.
Psykologen och entreprenören Hoa Ly anser att allt varken kan eller kommer att vara validerat i storskalig forskning före lansering.
– Så är det om man ska innovera och bryta ny mark. Men visst ska saker göras med kvalité och ju fler psykologer som är inblandande i dessa innovationer, desto bättre, säger han.
Niklas Laninge, författare till böckerna Beteendedesign och Beslutsfällan, tror att många psykologer drar sig för att tjäna pengar på den psykiska ohälsan.
– Psykologer och ekonomer befinner sig sannolikt i varsin ände vad gäller motivation för studier.
Själv tycker han att det är härligt med pengar, men inte vilka pengar som helst. Av alla som vill ha hans expertis är det få som passerar nålsögat.
– Jag tackar alltid nej till spelbolag och läkemedelsföretag, till exempel, eftersom jag inte vill använda min kunskap för att medverka till att människor hamnar i missbruk eller sitter en extra timme framför Candy Crush. Men myndigheter och organisationer som jobbar med samhällsinformation och för att förenkla människors vardag är däremot välkomna.
Han uppmanar psykologer med idéer att besöka tillställningar där entreprenörer träffas, så kallade entreprenörshubbar.
– Jag rekommenderar det även för psykologer som har lågt självförtroende någon dag. När du har presenterat dig som psykolog kommer alla att vilja prata med dig och ta del av dina kunskaper.
Psykologen Björn Hedensjö, som ger stöd och tips under vinjetten Start Up-psykologen på nyhetssajten Breakit.se, är övertygad om att psykologi- och terapibranschen står inför en stor omställning.
– Vårdsektorn, precis som alla andra branscher och samhällssektorer, kommer att påverkas väldigt starkt av digitaliseringen. Sedan har det visat sig att terapi online fungerar väldigt bra för många olika diagnoser, så jag tror att det kommer att hända mycket inom bara några år, även om det aldrig helt kommer att ersätta fysiska möten. Dessutom finns det så mycket annat i teknikområdet, utöver vård, som man kan använda psykologi till. Det är bara att se vilken viktig roll psykologisk kunskap har i hur digitala produkter utformas.
Björn Hedensjö hoppas på fler profilerade psykologer med kreativa projekt framöver, som dessutom är duktiga på att kommunicera i exempelvis sociala medier.
– Vi sitter inne med så mycket kunskap som är viktig att sprida, och jag tror att det är bra för kårens status också.
Går det att förutspå framtiden genom att titta bortom våra gränser?
– I USA är marknaden mer mogen på onlineterapi-området, även om vi svenskar brukar vara väldigt tidiga med digitala trender. Där finns nu ett stort utbud av tjänster för psykologsamtal med hjälp av mobilen, till exempel. Jag tror absolut att utvecklingen där kan säga något om vart vi är på väg.
Text: Jan Huss
Läs även:
Sara Wallén: “Vi borde ha firat fler segrar på vägen”
Katarina Blom: “Jag lade ned för mycket tid på mina första kunder”
Linda Hellquist: “Vi gjorde det av lust och för att vi kunde”