Det är bråda dagar för psykologen Oskar Henrikson. Under en och samma höstvecka har han, som »förnyare inom psykologin« utsetts till årets alumn vid Linköpings universitet, blivit vd för Psykologifabriken – och är aktuell med handboken Ensam eller stark – Åtta principer för framgångsrika team (Natur & Kultur, 2017).
Boken handlar om hur företag och organisationer kan skapa hållbara arbetsplatser och miljöer, och är ett samarbete med hans åtta kollegor, samtliga psykologer/psykologkandidater, på Psykologifabriken; han som huvudförfattare och kollegorna med ansvar för de 101 psykologiska träningstipsen.
Så ensam är inte stark?
– Haha, bra fråga. Ja, en ensam författare som skriver om team känns lite väl skenheligt. Boken blev så otroligt mycket bättre av att vi gjorde den tillsammans, säger Oskar Henrikson och berättar att de under arbetet läst varandras texter, gett feedback, haft bokcirklar, testat träningstips och sedan skrivit om.
Egoism, rädslor och otydlighet är faktorer som omöjliggör hållbara arbetsplatser, och en jämlik värld. Medan nyckeln till gynnsamma miljöer är motsatsen: generositet, samarbete, grupper. Men för att nå dit förutsätts att de åtta i boken föreslagna designteorierna efterlevs. Boken ger även etthundra träningstips.
Åtta designteorier och etthundra träningstips, vilka är dina favoriter?
– Det är som att tvingas välja ett favoritbarn! Men av strategierna är ettan (om mål) och fyran (om feedback) favoriter. Medan tvåan (om balansen mellan arbete och belöning) gett mig flest nya insikter. Åttan som handlar om att skala upp ett samarbete från en arbetsplats till större grupper tills vi täcker in hela planeten är den som ger mig mest pepp inför framtiden.
Bästa träningstipset, enligt Oskar Henrikson, är nr 7: »Syftet är grunden till gruppernas motivation«, som, enligt honom, ”alltid är kul att göra” både med egna teamet och när de är ute och arbetar med andra.
Vad hoppas du/ni med boken?
– Ambitionen är inte att få akademiska poäng. Vi vill bidra till en beteendeförändring, må det vara inom Bup eller på storföretag, för att skapa en bättre arbetsmiljö för fler – och ett hållbart samhälle för alla, säger Oskar Henrikson.
– Vi vet att beteendeförändringar är extremt krävande. Därför har vi medvetet skrivit en så pedagogisk och handfast bok som möjligt med konkreta tips och råd. Det får inte vara för krångligt. Då orkar ingen. Ska vi rädda planeten måste vi samarbeta. Stora ord, men sant.
Målgruppen är chefer och HR-personal, med extra stort ansvar för arbetsmiljön. Men såklart alla som är intresserade av en hållbar värld.