Madeleine Nordberg på Newsfactory kan hjälpa er att producera annonser till Psykologtidningen.
Om ni vill producera er annons själva har ni anvisningar här nedanför.
SVG – Nytt annonsformat. Varför?
När vi gjorde om psykologtidningen.se valde vi en s.k. responsiv design för vår webbplats. Detta medför att vår webbplats nu också går att läsa på både mobil och surfplatta. För att göra våra annonser tillgängliga för alla läsare behövde vi ett annonsformat som kunde anpassa sig till de olika apparater våra läsare använder för att läsa psykologtidningen.se. Valet föll då på SVG-formatet som är skalbart och ser utmärkt ut på dator, i mobil och på surfplatta om man gör filerna på rätt sätt.
Vi använder två annonsstorlekar
- 1236 x 153 pixlar – Toppbanner & Artikelbanner
- 720 x 400 pixlar – Lilla bannern
Alla annonser skall levereras som SVG-filer. Exempel på program att formge annonser i och sedan spara som SVG-filer är t.ex. Adobe Illustrator och Inkscape.
Om det ingår bildelement i annonsen skall dessa vara inlagda som jpg- eller png-filer i upplösningen 150 dpi och sparade i RGB-läge.
Observera att webbplatsen är responsiv, vilket betyder att den är enkel att besöka med surfplatta och mobiltelefon. Det gäller då att utforma annonsen så att texten kan läsas på mindre bildskärmar och inte använda för liten text. Vår rekommendation för bästa läsbarhet är att absolut inte använda texter under 21 punkters höjd i din annons. Även valet av typsnitt kan vara avgörande för läsbarheten, vissa fonter lämpar sig bättre än andra. Har ni ett “hustypsnitt” som svårläst i mindre grader? Formulera då er annons så att ni inte behöver använda så många ord så att texten kan få en lämplig storlek.
Produktion
För produktion använd Illustrator eller liknande program, Photoshop absolut enbart om du har mycket stor och tydlig text i annonsen. Det bästa sättet att få hög läsbarhet av din annons är att göra två lager i din annons; bildlagret och text/logotyp-lagret. Bildlagret använder du som bakgrund till din annons och skall vara en bild i 150 dpi sparad som JPG eller PNG. I text/logotyp-lagret placerar du dina texter, din logotyp och eventuellt en platta som bakgrund för din text. Plattan kan vara halvgenomskinlig om du önskar. Texten gör du med fördel som en outline (olika förfaranden i olika grafikprogram) och logotypen är helst en SVG- eller EPS-fil.
Visning på dator och mobil
En annons visas i olika storlekar på dator och mobil, detta beroende på hur stort fönster webbläsaren kan använda. Exemplen nedan visar hur stort annonsen visas på dator, surfplatta och mobil. Exemplen är bara ungefärliga och har tagit hänsyn till skärmupplösningarna för de olika apparaterna. Tanken med exemplen är att du skall förstå hur din annons bör utformas för att gå att läsa.
Datorskärm
Vanlig annonsbredd är 930 pixlar för datorskärm, men förekommer också upp till full bredd
Surfplatta – Samsung Tab 2
(visar hur annons 1236 x 153 visas på en surfplatta)
Annonsbredden i detta fall är 752 pixlar
Mobil – Huawei Enjoy 6
(visar hur annons 1236 x 153 visas på en modern mobil)
Annonsbredden i detta fall är 678 pixlar
Mobil – iPhone 5, 5s, SE
(visar hur annons 1236 x 153 visas på en äldre mobil)
Annonsbredden i detta fall är 598 pixlar
Lilla bannern – den minsta storlek den visas i
(visar hur annons 720 x 400 visas påen äldre mobil)
Minsta bredd som Lilla bannern visas i: 230 pixlar
OBS: Du ser att texten i Lilla bannern är satt i 31 pt, men eftersom den visas i sin minsta storlek är fontens relativa storlek här 10 pt.
Bra att veta om vårt annonssystem
Våra annonser publiceras på vår egen server. Detta gör att de inte kan stängas av med AdBlock eller liknande mjukvara. Därför visas de alltid för alla våra besökare.