Psykologstudenter på Stockholms universitet, SU, har haft ett unikt klinisk moment: stödsamtal med gymnasieelever.
Nu ersätts det av rollspel.
– Ett obegripligt beslut, säger Agnes Mellstrand, psykolog och tidigare handledare.
Text: Lennart Kriisa
Psykologprogrammet på Stockholms universitet har genomgått flera förändringar under de senaste åren. Efter att institutionen flyttat till nya lokaler togs också beslutet att lägga ned momentet med stödsamtal under termin fem. Studenterna hade fram till dess, i samarbete med elevhälsan i Stockholms stad, blivit tilldelade gymnasieelever för stödsamtal.
– För mig var momentet otroligt givande. Jag kunde utveckla min professionella identitet, och det behövs verkligen under utbildningen, säger Emma Cano, som nu gör sin praktik på Svea KBT.
Christoffer Ahl, även han student på SU, är också kritisk till att momentet försvann.
– För mig var momentet det viktigaste under hela utbildningen; att få bygga en allians över tid och bli medveten om både mina styrkor och tillkortakommanden. Jag blev ödmjuk inför hantverket och fick en klart bättre grund inför praktiken och klientarbetet på kliniken, säger han.

Agnes Mellstrand har hört olika förklaringar till att momentet försvann, som att ekonomin hade försämrats efter flytten och att det fanns frågor kring journalföringen av stödsamtal.
– Jag har inte fått någon officiell förklaring, utan fick bara veta att momentet skulle upphöra. Det var ju en win-win, både för studenterna och för samhället. Att få handleda studenterna har dessutom varit det mest meningsfulla jag gjort som psykolog. Jag blev rörd av att läsa rapporterna om deras insikter kring psykologrollen, säger hon.
Herman Daniels, psykolog och studie-rektor vid Psykologiska institutionen på Stockholms universitet, menar att beslutet främst grundade sig på pedagogiska överväganden.

– Termin fem blev för mastig, eftersom den även innehåller två andra kliniskt inriktade kurser. Genom att ta bort stödsamtalen kunde vi i stället införa mer av praktiska övningar i dessa delar. Praktiska inslag som görs för att studenterna ska tillgoggöra sig teoretiska moment löper under hela utbildningen, redan från termin ett, säger han.
Herman Daniels tillägger att övningar i form av rollspel ger mer än vad många tror.
– Rollspel går dessutom att filma, till skillnad från stödsamtalen. Men visst fanns det mycket som var bra med stödsamtalen. Jag gick själv momentet under min tid som psykologstudent.
Herman Daniels betonar att han inte var med när beslutet fattades, eftersom han då ännu inte tillträtt som studierektor, men menar att det även gjordes en avvägning av hur mycket stödsamtalen gav i förhållande till de resurser som krävdes.
– Jag tycker att vi i dag har en bra balans mellan praktik och teori, åtminstone här på SU, säger Herman Daniels.