Tre frågor till Henrik Wiman som driver Instagramkontot psykologenhenrik och nu ska lära andra psykologer hur man lyckas online.
Varför vill du hjälpa andra psykologer att nå ut på sociala medier?
Vi lever i en ny, digital värld, men många psykologer räds sociala medier och tvekar att lägga ut och blotta sig online. Ofta förlitar de sig på förelagde metoder som Google, vilken är en ganska mättad kanal. Alla stora aktörer köper upp reklamplatserna, så söker du på ”psykolog Säffle”, kommer bara jättarna upp, även om det finns världens bästa lokala psykolog. Med sociala medier kan man kringgå det och redan från start börja bygga allians med klienterna.
Men om fler lär sig hur de ska göra får du mer konkurrens?
Jag hade en klok kollega som sa ”har man en glassbar på en strand, och det öppnar en till glassbar bredvid, så tror man att ens inkomster ska halveras men snarare blir det så att kunderna blir fler, för utbudet och uppmärksamheten blir större”.
Om vi kunde få svenska psykologer att riva upp en storm på sociala medier, vara ute tillsammans och säga till folk ”nu övar vi självmedkänsla allihopa, ett, två, tre”, vilken grej det hade varit.
Du som psykolog som har fem års utbildning, blir det meningsfullt att använda de till korta inslag i sociala medier?
Visst ett inlägg som ”hej, visste du att träning gör att du mår bättre?” det hade vem som helst kunna lägga ut. Skillnaden är att det blir en form av kvalitetsstämpel. På sociala medier finns många konton som är som trasiga klockor – de har också rätt två gånger om dagen, men däremellan är det massa skitsnack. Att vara psykolog på sociala medier är en kvalitetsstämpel.
Henrik Wimans tre tips för hur du lyckas online:
1.Fråga dig själv vad ditt syfte är med att starta ett konto på sociala medier. Är det för att få fler klienter, för att skriva en bok och få läsare, sälja föreläsningar eller bara för att det är kul att förmedla kunskap. Gör tydligt vad ditt syfte är så blir det enklare att utforma inläggen.
2.Gör det enkelt, skriv och prata om det som du tycker är kul och intressant, för då tycker också andra att det är kul.
3.Ta fast på det sociala i sociala medier – knyt kontakter, prata med kollegor och ha kontakt med följarna. Inom rimliga gränser förstås.
Text: Maria Jernberg