Äntligen! är vad som far genom mitt huvud när jag får denna tegelsten i handen. En översiktsbok över de olika moderna psykodynamiska inriktningarna. De som fram till nu känts som ett enda virrvarr, omöjliga att överblicka.
Boken inleder med att ge den psykodynamiska teorin sin historiska kontext, och går sedan vidare till en genomgång av centrala begrepp–både sådana som är aktuella i dag och sådana som inte längre används aktivt, men som ändå är viktigt att känna till, då teorier byggts vidare utifrån dessa. Författarna presenterar också när det finns oenigheter kring begrepp, som exempelvis med »dissociation«–åsikterna går isär kring hur fenomenet ska avgränsas.
Därefter presenteras forskningsläget för psykodynamisk terapi. De senaste decennierna har studier genomförts och behandlingsresultat utvärderats även inom pdt, även om den vanan inte funnits traditionellt och man därför inte har ett likagediget forskningsmaterial att stå på som inom kbt. Inte hellerhar man lika många RCT-studier, men kanske desto fler studier med naturalistisk design, alltså där en för-och eftermätning skett ute i den faktiska kliniska miljön.
I Sverige ligger pdt på en sjunde plats i prioritetsordningen för vilken behandling som bör erbjudas en patient med lindrig till medelsvår depression. I denna del av boken diskuteras på vilka grunder detta beslut är fattat och kritik och forskning som talar emot detta beslut lyfts också fram. Författarna pratar om tre falanger inom pdt: de relationella, de affektfokuserade och de merklassikt psykodynamiska eller psykoanalytiska terapierna.
I bokens fjärde del presenteras tvåterapiformer från var och en av dessa kategorier närmare. Detta avsnitt är strösslat medexempelsamtal mellan klient och terapeut och gestaltar hur olika interventioner kan se ut. Fokus ligger också på att tydliggöra just hur de olika inriktningarna skiljer sig från varandra. Genom boken finns en löpande diskussion om den polarisering som ofta sker i Sverige mellan KBT och PDT, där författarna hellre vill se olika skolor befrukta och lära av varandra. De skriver även om stora studier som visar på hur någon specifik skola inte är överlägsen någon annan. De månar också om att få med sig även den kbt-skolade läsaren genom att ibland välja termer som »betingning« för att förklara och förtydliga. Högberg, Svernell och Tell har gjort ett gediget research-jobb. Därutöver är detta ett välskrivet, välstrukturerat och välavvägt verk. En lycka för alla under utbildning, eller som på annat sätt står inför ett val om vilken terapiinriktning man ska fördjupa sig i!
Celia Svedhem, psykolog och litteraturkritiker
MODERN PSYKODYNAMISK TEORI OCH TERAPI
SARA HÖGBERG, MARIA SVERNELL OCH TEKLA TELL,
STUDENTLITTERATUR, 2023