Så sent som i Uppdrag gransknings Bokstavsbarnen nu i vintras, uttryckte föräldrar till barn med neuropsykiatriska funktionshinder frustration över att vården har ett så stort fokus på utredning och diagnos, men att det sedan tar stopp. Behandling för att få vardagen och livet att fungera utifrån NPF är svårt att få, och något jag själv känner igen från mina tio år inom habiliteringen. Men här presenterar faktiskt psykologen Michael Hjerth och Johan Bysell, som har en examen i psykologi och kommunikationsvetenskap, just en metod för förändrande och motiverande samtal med personer med NPF.
En metod som de två tillsammans med socionomen och bildterapeuten Nicole Wolpher utvecklat närde arbetat inom Attention! Egentligen är Perspektiv som gör skillnad–meningsskapande samtal i praktiken två böcker. Eller borde ha varit. De första 200 sidorna utgör en grundbok i samtalet som hantverk. Hur kan man tänka och arbeta som samtalsledare för att hjälpa människor med förändring? De betonar bland annat samtalsledarens förmåga att improvisera och att lära av feedback. Längre textstycken varvas med exempeldialoger och illustrationer, vilket ger en trevlig och lättsam text. En bra och gedigen bok som platsar på litteraturlistan på varenda utbildning som syftar till kontakt med människor: psykologer, läkare, socionomer, chefer med flera.
De resterande 100 sidorna hade som sagt kunnat vara en egen bok, med en titel som Spelmetoden–behandling och stöd till personer med NPF. Det rör sig inte om en utprovad eller beforskad metod, men här finns mycket kreativitet och inspiration att hämta!. Författarnas metod är framtagna för personer med ett stort spelintresse, vilket många många med NPF enligt deras erfarenhet har. De är också öppna med att deras eget spelintresse och respektive diagnoser (dyslexi, autism och adhd) har varit en inspiration. Till att börja med undersöker behandlaren hur personen tänker och resonerar i sitt favoritspel. Sedan försöker man applicera liknande strategier på det som är svårt i vardagen.
Några hörnstenar är att se utmaningar i stället för problem, tydliggöra regelverk, ordna med ett tydligt feedbacksystem och använda det språk som patienten redan är bekväm med: levla, skilla, grinda, buffa och så vidare. På hemsidan känslogrejen.se har författarna dessutom skapat en mängd pedagogiska och fördjupande filmer. Jag önskar att jag hade fått den här metoden presenterad för mig medan jag fortfarande jobbade på habiliteringen, men det gläder mig att i alla fall ha den nu framöver. Hoppas bara att bokens andra del når ut där den behövs, och inte drunknar bakom den intetsägande titeln.
Celia Svedhem, psykolog och litteraturkritiker
PERSPEKTIV SOM GÖR SKILLNAD
MENINGSSKAPANDE SAMTAL I PRAKTIKEN
JOHAN BYSELL OCH MICHAEL HJERTH, GOTHIA FÖRLAG, 2022.