’Show me how you do it’, var temat på årets kompetensdagar i Umeå, rapporterar Annika Dellholm.
Både föreläsare och workshopledare bjöd på innehåll som fyllde på både verktygslådor och kunskapsbank hos de drygt 400 deltagarna som deltog antingen fysiskt eller digitalt.
Kompetensdagarna inleddes med en hälsning från ISPAs (International School Psycholog Association) nya ordförande Véronique Le Mézec som beskrev ISPAs syfte och verksamhet. Därefter följde en kaskad av innehåll både från stora scenen och i mindre lokaler genom valbara seminarier, paneldiskussioner och workshoppar.
Under de olika passen bearbetades frågor så som David Edfelts; ”varför slutar alla stöd- och konsekvenstrappor med ett stup? Vad händer sen då och hur kan man tänka i stället?”
Under pass där interventioner med stöd av PBS, CPS eller AFI diskuterades bearbetades frågan ”om, när och på vilket sätt elev själv kan involveras i kartläggning, samtal, möten och insatser”. Samtliga var överens om att elevens röst måste finnas med och att eleven ska vara involverad i och medveten om insatser som berör eleven själv, men hur man såg på grad av involvering verkade dels bero på metodernas utformning och teoretiska bas och dels på elevens egen mognad och förmåga.
Professor Jack Naglieri problematiserade intelligenstesternas historia och varande utifrån att de inte utvecklats utifrån någon vetenskaplig teori, att de är kulturellt färgade och bedömer förkunskaper hellre än tänkande. I hans arbete som forskare och testutvecklare strävar han efter att komma tillrätta med dessa problem.
Gunilla Guvå delade med sig av sin långa erfarenhet som psykolog i skola och förskola, med särskilt fokus på att lyfta fram det relationella och utvecklingspsykologiska perspektivet. Barn och ungdomar lär och utvecklas i samspel med andra. Ett av våra viktigaste uppdrag är därför att hjälpa till att utforska och stärka de interaktioner som barnet har under sin dag.
Förutom mer namnkunniga personer ställde många kollegor upp och delade med sig av egna erfarenheter; specialistarbeten, workshoppar, verksamma modeller och ramverk som man själv utvecklat och provat. Detta är ett välkommet inslag i kompetensdagarna. Genom att dela tankar och erfarenheter kan psykologer i skola och förskola utöka sin kollektiva kompetens och stötta varandra i en pedagogisk vardag som kan vara nog så snårig.
Genom årets kompetensdagar lyckades Umeås psykologer tillsammans med Psifos styrelse presentera ett smörgåsbord av innehåll som passade många och gav rikligt med tillfällen för nätverkande samt trevligt umgänge under festligt mingel. Som extra garnityr bjöd också björkarnas stad in till fina återhämtningsmöjligheter genom att stråla i sitt allra vackraste septemberväder och erbjuda sköna promenadstråk längs Umeälvens vackra inramning.
Nu ser vi fram emot kompetensdagarna 2024 och önskar kollegorna i Jönköping lycka till med sitt arrangörsarbete.
Annika Dellholm, psykolog och Psifos kontaktombud i Skåne.