Minst sex elever har gått i särskolan – trots att de borde ha gått i grundskolan.
Eleverna fick fel diagnos av en psykolog.
Nu har nya rutiner införts för psykologerna.
Mjölby kommun har gjort en Lex Maria-anmälan efter det inträffade, berättar P4 Östergötland.
-Det känns inte alls bra, Christer Lordh, utbildningschef i Mjölby kommun till radion.
Psykologtidningen har gått igenom handlingarna i ärendet. När kommunen kontaktade föräldrarna och berättade om den felaktiga diagnosen uttryckte förädrarna en stor förtvivlan. En mamma känner oro över den stämpel barnet tvingas bära efter en flytt till grundskolan.
En annan mamma är glad över att det upptäckts men ledsen över att så många år gått förlorade.
En pappa berättar att barnet ”tappade allt” vid flytten till särskolan, både kompisar och motivation. Pappan har efterlyst ökade utmaningar för barnet i särskolan men dessa har inte hörsammats och barnet tappade motivationen att gå till skolan.
Barnen fick diagnosen intellektuell funktionsnedsättning efter att ha blivit utredda av en psykolog på kommunens elevhälsa. När brister i psykologens journalföring upptäcktes gjordes en anmälan till IVO. Under utredningen noterades även brister i testadministreringen.
I mars 2022 beslutade kommunen att totalt tolv elever skulle erbjudas omtestning. Nio av dessa har fått ett förnyat testresultat och sex av dessa uppfyller inte kriterierna för intellektuell funktionsnedsättning.
Kommunen har nu vidtagit flera åtgärder. Psykologer ska undvika att överlappa utredningar, det vill säga att göra mer än en utredning i taget. Nylegitimerade psykologer erbjuds intern handledledning av en mer erfaren psykologkollega. Ansvaret för handledning av PTP placeras inom organisationen, vilket ”skapar mer insyn”. Dessutom har psykologbemanningen dubblerats sedan 2016 för att kunna kvalitetssäkra insatserna.
Läs mer: Fler får diagnosen intellektuell funktionsnedsättning