Psykologen Siri Helle startar en kampanj för psykisk hälsa på schemat. Men yrkesförening för psykologer i förskola och skola tackar nej till att delta.
– Det är en kampanj som väldigt tydligt pekar på elevens ansvar. Som skolpsykologer vill vi jobba med systemet runt, säger ordförande Lena Svedjehed.
Lagom till valrörelsen är kampanjen om psykisk hälsa på schemat igång. Initiativtagaren Siri Helle vill sätta frågan på den politiska dagordningen. Unicef, Mind och Riksföreningen för skolsköterskor är några av dem som är med och stöttar. Psifos har däremot valt att inte stödja kampanjen.
– Vi har diskuterat fram och tillbaka och kommit fram till att vi inte vill delta med vår logga men att vi kan hjälpa till att sprida budskapet i våra kanaler, säger Lena Svedjehed.
Hon uppfattar förslaget som ett uttryck för en riktning i samhället, där systematiska problem individualiseras. Ungas psykiska hälsa är en stor och komplex fråga och styrelsen ser en risk att just den här lösningen tar publicitet från andra aspekter.
– För oss är det viktigast att skapa en miljö som främjar lärande och hälsa. Det finns absolut en poäng att utbilda elever i hur de kan göra själva för att må bra och få balans i livet, men det är bara en del.
Siri Helle menar att hon har forskningen och opinionen på sin sida och att det är en tidsfråga innan idén blir verklighet.
– Byråkratins kvarnar mal långsamt men nu hoppas vi att det ska bli mer fart.
Hon tänker att Skolverket är de som ska stå för kartläggning och implementering. I kampanjen klargörs inte hur förslaget ska utformas men SBU har sammanställt kunskapsläget i området.
– Vi tar inte ställning till om det ska vara ett skolämne eller ett moment, om det är lärare eller elevhälsan som ska hålla i det.
Siri Helle håller med Psifos om att psykisk hälsa på schemat endast är en pusselbit.
– Och alla vi som deltar i kampanjen understryker att det här inte är en universalkur.
När Lena Svedjehed får frågan om vad hon tror är viktigast för unga och skolan svarar hon att vi behöver möjliggöra för pedagoger att vara pedagoger.
– De senaste åren har det stramats åt med större klasser och mer administration. Vi behöver reducera stressen i skolan så att pedagogerna hinner med relationsskapande och tillitsbyggande till sina elever. De behöver vara tillräckligt många och det behövs tillräckligt stabila system runt omkring.