Fem frågor till ordförande Kristina Taylor om den nya grafiska profilen.
1 Varför ändra grafisk profil?
–Den grafiska profilen är en del i en kommunikationsplan vi tagit fram där vi vill att förbundet ska ha en viss framtoning och position. Vi behöver ha en grafisk profil som inger trovärdighet och speglar professionen. Den vi har nu är dessutom dålig för alla digitala format.
2 Vilka instruktioner gav ni formgivarna?
–Mer klassisk och stram framtoning, professionellt helt enkelt. Vi ville också förändra loggan eftersom den nuvarande ofta förväxlas med Rädda Barnen. Den internationella psi-symbolen ville vi behålla, nu blev det en liten krökning för att signalera nyfikenhet och nyskapande.
3 Fick ni några galna idéer som ni bestämt avvisade?
–Nej, vi fick några fler idéer från byrån men ingen som stack ut så att vi häpnade.
4 En del psykologer tycker det är för beige färger?
–Den som kallas beige heter sand och ingår i en färgkarta. Vi ville ha jordnära färger, men det är klart att vi förväntade oss olika åsikter. Jag är nöjd med både produkten och processen.
5 Vad kostade det här projektet?
–Runt 200 000, vilket är väldigt lite i dessa sammanhang. Det var viktigt för styrelsen att summa skulle vara rimlig.
Text: Lennart Kriisa