Inför en ny betygsskala utan en skarp gräns för underkänt, föreslår regeringens utredare.
Lena Svedjehed, ordförande för Psifos, psykologer i förskola och skola, instämmer.
–Vi i styrelsen är alla rörande överens om att F-betyget bör slopas, säger hon.

Den nya betygsskalan kommer framöver att bedöma kunskaper på en skala från 1-10. För att fler ska få behörighet till gymnasiet kommer det inte finnas en bestämd gräns för underkänt.
–Vad vi kan se har det i flera fall lett till att elever känner sig misslyckade och dåliga. Det har även lett till att fler elever läser på IM på gymnasiet fast de skulle ha förmågan att läsa ett nationellt gymnasieprogram om de fick chansen. Skolan är obligatorisk och det är helt orimligt att då underkänna vissa elever, säger Lena Svedjehed.

Skolminister Lotta Edholm berättade även under presskonferensen att en elevhälsoutredning ska se över elevhälsan i grunden, för att få till snabbare skolinsatser när elever behöver det som mest.
Lena Svedjehed tycker det ska bli intressant att se vilka andra förslag som framkommer, eftersom det slopade F-betyget bara är en del av de förändringar som skulle behövas.
–Till syvende och sist är ju det viktiga vilka förutsättningar skolorna har för att jobba med undervisning, anpassningar och särskilt stöd till de elever som har behov av det, säger Lena Svedjehed.
Fakta/förslaget
Så här beskrivs de föreslagna skalstegen:
- 1-3 mindre än godtagbara kunskaper
- 4-5 godtagbara kunskaper
- 6-7 goda kunskaper
- 8-9 mycket goda kunskaper
- 10 utmärkta kunskaper