Du nya Du fria, en parafras på det svenskaste av allt – nationalsången, men också en beskrivning av något annat lika unikt svenskt: barn och ungdomars »frihet« från vuxnas stöd och vägledning. I skolan och i hemmet. En frihet som har bidragit till en rekordhög psykisk ohälsa bland barn och ungdom i ett av de mest välmående länderna i världen.
Det hävdar i alla fall psykologerna Mikael Schierenbeck och Joni Karlsson som skrivit boken Du nya Du Fria – Psykologiska perspektiv på barns och ungas kunskapsutveckling och psykiska mående i Sverige (Förlag Mikael Schierenbeck AB 2018).
– Vi har velat ta ett helhetsgrepp på frågan om varför kunskapsutvecklingen bland barn och ungdomar gått bakåt de senaste 30 åren samtidigt som den psykiska ohälsan ökat, och peka på de processer som betytt mest, säger Joni Karlsson, som också har en fil.kand. inom idé- och lärdomshistoria.
Samhällsutvecklingen har på flera sätt varit ogynnsam för barn sett utifrån den neuropsykologiska forskningen, menar Mikael Schierenbeck och Joni Karlsson. I skolan har nya läroplaner och undervisningsmetoder, omfattande reformer som avlöst varandra, prövats utan att ta hänsyn till psykologisk kunskap om barns utveckling. Och i hemmet har föräldrar projicerat sina egna ideal om individuell frihet och oberoende på egna barn som egentligen efterfrågat och behövt stabilitet, stöd och struktur.
– Svenska föräldrar sätter minst gränser i hela världen för sina barn. Det samma har länge gällt för skolans pedagogik som varit extremt individualiserad. Där har det dock skett en förbättring med allt mer lärarledd undervisning, säger Mikael Schierenbeck som är specialist i klinisk psykologi med inriktning på barn- och ungdomspsykologi.
Författarna hävdar att efterkrigstidens humanistiskt präglade samhällsutveckling, och den starka tilltron till framtiden bland politiker, bidragit till ett i flera avseenden extremt samhälle där barnen är förlorare.
– Vi kan se en ansvarsförskjutning på flera plan. I skolan från staten till kommunerna och bland medborgarna från vuxna till barn och ungdomar som sedan lämnats ensamma, säger Joni Karlsson.
Mikael Schierenbeck fortsätter:
– Det har funnits en politisk och ideologisk strävan att öka barnens frihet men som inte överensstämmer med vad forskningen visar om barns utveckling.
Psykologer hörs för lite i debatten gällande psykisk ohälsa bland barn och ungdomar, anser de båda, som ser sin bok som ett bidrag till den debatten.
– Boken är skriven på ett språk så även föräldrar, politiker och andra utan psykologiska fackkunskaper ska kunna ta del av innehållet, säger Joni Karlsson.