Under våren genomförde förbundet flera medlemsundersökningar för att få mer information och kunskap om vad medlemmarna tycker om förbundet och om den verksamhet förbundet bedriver. Jobbar vi med rätt frågor och upplevs medlemskapet som värdefullt? Undersökningarna skulle hjälpa oss att få svar på hur det ser ut nu och ge hjälp inför arbetet med hur Psykologförbundet kan vara relevant för medlemmarna, nu och i framtiden.
Det övergripande betyget var ganska positivt: åtta av tio ser sig som medlemmar även i framtiden och två av tre skulle rekommendera medlemskap till andra psykologer. Det är en stark grund att bygga på.
Vissa medlemsgrupper var mer nöjda än andra: anställda i kommuner och landsting, studenter, pensionärer, förtroendevalda och de medlemmar som varit i kontakt är till exempel mer nöjda med sitt medlemskap. De grupper som var mindre nöjda var chefer, egenföretagare och de som inte haft kontakt med förbundet.
På frågan om vilken verksamhet som var allra viktigast var svaret tydligt: frågor som är viktiga för professionens utveckling och frågor som rör löner och avtal låg utan konkurrens i topp. Eftersom de frågorna utgör kärnverksamheten i förbundets arbete var det skönt att få bekräftelse på att förbundet har rätt fokus utifrån ett medlemsperspektiv.
Tyvärr är det fortfarande många medlemmar som inte vet vad förbundet gör. Relationen mellan förbundet och medlemmarna är inte så stark, trots den höga andel som ser sig som medlemmar även i framtiden. Över 20 procent av medlemmarna kan inte ta ställning till om förbundet arbetar med rätt frågor eller inte, de vet inte. En annan lärdom är att gruppen psykologer är ganska heterogen när det handlar om upplevt värde och kännedom om vad förbundet gör. Det är stora skillnader mellan olika grupper. Förbundet behöver jobba vidare med att utveckla tjänster och beskriva värdet så att det upplevs som relevant för de olika grupperna, särskilt de medlemmar som är chefer, företagare och anställda inom privat sektor. Det är områden där av naturliga skäl våra medlemmar kan vara ganska ensamma i sin roll och sakna kontaktytor med förbundet men där medlemskapet borde vara av stort värde.
Lojaliteten finns där, och är en stark grund att bygga på. Nu gäller det att intensifiera arbetet med att utveckla erbjudandet till medlemmarna och på nya sätt beskriva allt det arbete som pågår i organisationen.
Ulrika Edwinson, förbundsdirektör