Skolverket bör få i uppdrag att se över hur kunskap om psykisk och psykosocial hälsa och ohälsa kan integreras i läroplanen. Det är ett av förslagen från de unga själva i utredningen Ungas beställning till samhället.
Ungas beställning till samhället kommer efter initiativ från den nationella samordnaren inom området psykisk hälsa och Sveriges Psykologförbund.
Utgångspunkten i utredningen har varit att vuxna måste börja med att fråga unga vilka förändringar de själva vill se i samhället för att förbättra deras psykiska hälsa, och sedan göra de förändringar som behövs.
Kerstin Evelius är Nationell samordnare för psykisk hälsa:
– Vill vi motverka psykisk ohälsa är det avgörande att satsa på den kommande generationen, och för att lyckas måste vi lyssna på dem och ta deras kunskap om sin egen situation på allvar. Och agera efter det. Det här är inte bara en beställning till regeringen, utan till oss alla, säger Kerstin Evelius i ett pressmeddelande.
I utredningen att lämnas flera förslag till förbättringar. Bland annat föreslås att regeringen ger Skolverket i uppdrag genomföra en översyn av hur kunskap om psykisk och psykosocial hälsa och ohälsa kan integreras i läroplanen, och att psykisk och psykosocial hälsa ska inkluderas i hälsobesöken inom elevhälsan.
När det gäller specifikt elevhälsan föreslås bland annat:
Att elevhälsans uppdrag även ska inkludera stödjande arbete mot elever och därmed bör elevhälsan få utökade resurser.
Att elevhälsan ska vara tillgänglig varje dag och även efter klockan 17.00 då lektionen avslutas. Att besök ska därmed vara möjligt efter skoltid.
Att elevhälsans personal ska vara aktiv och närvarande i skolan för relationsskapande men också för att eleverna ska ha information om elevhälsan.
Om elevhälsan bedömer att en elev behöver vidare stöd ska elevhälsan vara eleven behjälplig att få kontakt med annan instans och fungera samordnande för ihållande vårdkedja. Elevhälsan ska även kunna ge vägledning till olika aktörer i civilsamhället.