En ny undersökning från yrkesföreningen Psifos – psykologer i skola och förskola – visar att var tredje skolpsykolog uppger sig ha ansvar för fler än 1500 elever.
– Alarmerande, säger Anna Sandell, ordförande i Psifos.
Inför Almedalsveckan hade yrkesföreningen Psifos skickat ut en enkät till sina 600 medlemmar och fick 200 svar. Bara var tredje skolpsykolog visade sig ha färre än tusen elever, en tredjedel har 1000-1500 elever och en tredjedel av skolpsykologerna har fler än 1500 elever.

-Vår enkät visar hur det ser ut i landet. Samtidigt är statistiken alarmerande över hur många hur många elever som misslyckas med skolan. Att inte klara skolan är lika med psykisk ohälsa och ett långt utanförskap, säger Anna Sandell, ordförande i Psifos.
Hon satte press på regeringens representant, statssekreterare Helene Öberg, under seminariet ”Barn och ungas skolmisslyckanden” i Almedalen. Helen Öberg avvisade tanken på att i lagen reglera antalet elever per profession.
– Det är en svårframkomlig väg. Skolkommissionens förslag är i stället att öka den statliga finansieringen, men mottagaren får inte skära ner på undervisning eller elevhälsa, vilket ger en faktisk förstärkning av resurserna. Skolkommissionen pekar dessutom ut elevhälsan som central och det är ju positivt, svarade Helene Öberg.
Psifos enkät visade även att skolpsykologer främst arbetar med utredningar och åtgärder på individnivå, trots att skollagen slår fast att de främst ska ägna sig åt hälsofrämjande och förebyggande arbete.
Helen Öberg svarade att regeringen känner igen den bilden och har därför uppmanat Socialstyrelsen och Skolverket att tillsammans jobba med utveckling av elevhälsan.
– Vi vill veta om det går att hitta nya former, till exempel samarbeten mellan landsting och kommuner. I dag är gränserna ganska skarpa. Det mesta hamnar dessutom hos Elevhälsan, eftersom den är tillgänglig och de flesta vet var den finns, trots att det kan finnas resurser inom landstingen som inte utnyttjas.
Att kommuner och skolhuvudmän brister i kunskapen om hur skolmisslyckanden avslöjades också i enkäten. Helene Öberg lade ansvaret på den Specialpedagogiska myndigheten.
– Den kan bidra med ett fantastisk stöd, men då behöver man förstås veta att detta stöd finns och be om hjälp.
Psykologbristen är däremot ett bekymmer som regeringen saknar lösningar på.
– Så är det för alla yrken i välfärden. Förklaringen kan vara oro för besparingar och ansvaret i förhållande till förutsättningarna. Den diskussionen måste vi föra vidare, svarade Helene Öberg.
Fotnot: Psykologförbundets riktmärke är 500 elever per skolpsykolog.