Psykologen Linda Kreger Silverman, en av världens främsta forskare inom området särskilt begåvade barn, menar att intelligens är ett organiserande personlighetsdrag, där upplevelser och tolkningar av erfarenheter hos barn som är extremt högbegåvade är väsensskilda från mer genomsnittligt begåvade jämnåriga. Men ämnet särskild begåvning är fortfarande kontroversiellt.
Särskild begåvning är fortfarande kontroversiellt, inte minst i USA där det enligt Linda Kreger Silverman allt mer har mist sitt psykologiska fokus och skolpsykologernas roll för att identifiera och vara till hjälp för de särskilt begåvade krymper.
I boken Särskilt begåvade barn (Natur & Kultur, 2016) eftersträvar Linda Kreger Silverman att återvända till begreppets ursprung och en legitim del av psykologin. Hon beskriver i boken vad särskild begåvning är, hur den kan upptäckas och vad barn och unga behöver hemma och i skolan. Det handlar om barn som lär sig tala och läsa ovanligt tidigt, har ett omfattande ordförråd, utmärkt minne och en ovanligt stark känsla för rättvisa och ärlighet.
Det är ett försprång som både kan ge många fördelar men också göra barnen understimulerade och få svårt att passa in. Särskilt begåvade barn vänder sig till psykologer, föräldrar, lärare och annan skolpersonal.