AKTUELLT. 3 frågor till Lennart Kriisa som den 1 oktober tillträder som ny chefredaktör för Psykologtidningen. Lennart Kriisa kommer närmast från uppdraget som chefredaktör för tidningarna Lag & Avtal och Arbetarskydd, båda ges ut av mediehuset Talentum, och har tidigare en bakgrund som journalist på bland annat Expressen, TV4 och Dagens Nyheter.
1. Du har examen från både journalisthögskolan och juristlinjen, och har även studerat psykologi vid Stockholms universitet. Nu har du varit chefredaktör för Lag & Avtal och Arbetarskydd under sex år. Vad hoppas du främst kunna bidra med som ny chefredaktör på Psykologtidningen, med tanke på din bakgrund?
– Jag är förvisso även juristutbildad men det är som journalist jag främst ser mig. Arbetsmarknadsjournalistik, som är det jag mest ägnat mig åt under många år, är en mycket viktig del även i en fackförbundstidning och jag kan tänka mig att det nu blir mer fokus på arbetsmarknadsjournalistik i Psykologtidningen. Exempelvis ligger arbetsmiljöfrågor mig varmt om hjärtat, och även arbetsrätt är något jag ägnat mig mycket åt som journalist. Samtidigt har psykologi varit mitt favoritämne sedan gymnasietiden och personligen tror jag att det är psykologerna som sitter på nycklarna för att komma tillrätta med den skenande psykiska ohälsan i samhället.
2. Vilket är Psykologtidningens viktigaste uppdrag, anser du?
– Uppdraget som sådant är ju fastslaget av förbundet. Men läsarna kommer ändå att märka att vi nu blir en ny konstellation på tidningen, att vi gör tidning på ett nytt sätt. Jag har under mina år på Lag & Avtal och Arbetarskydd läst samtliga fackförbundstidningar och det jag har sett är att de fackförbundstidningar som står självständiga från fackförbundet är lite mer vassa och angelägna för läsarna. Jag tror mycket på självständiga fackförbundstidningar och det är egentligen ingen svår balansgång eftersom alla vinner på att tidningen står för en hög journalistisk kvalitet.
3. Mediabranschen är inne i en stor förändringsprocess, med allt fler webbaserade nyhetssajter som ofta erbjuder gratis nyheter och papperstidningar som tappar annonsintäkter. Hur ska fackförbundstidningar så som Psykologtidningen överleva på sikt som tryckta produkter?
– Jag kommer från en kommersiell värld, det förlag jag snart lämnar ger ut sex tidningar och de två jag själv varit chefredaktör för har gått med bra vinst hela tiden. För många tidningar har annonsmarknaden allt mer flyttat från papperstidningen till den digitala utgåvan, och jag tycker Psykologtidningen varit skicklig med att behålla framför allt platsannonserna i papperstidningen. Jag tror starkt på att fackförbundstidningarna har en framtid som papperstidningar, det upplevs som en viktig medlemsförmån att få tidningen i brevlådan och med ett innehåll som bara når den som är medlem.
TEXT
Peter Örn