FORSKNING. Det är möjligt att förebygga social överföring av rädsla, som annars kan bidra till fobier. Det visar en ny studie av bland andra forskaren Armita Golkar på institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska institutet och som i april publicerades i Journal of Experimental Psychology.

Foto: Ulrica Zwenger
Människan lär sig om känsloladdade situationer genom att se hur andra individer beter sig i dessa situationer, så kallad social inlärning. Men förutom att social inlärning leder till insikter om vad som exempelvis är farligt kan den även bidra till att rädslor och ångestsyndrom överförs mellan familjemedlemmar eller personer som lever nära varandra.
Kunskapen om vad som kan motverka överföring av rädsla är fortfarande liten. I den nya studien, som Armita Golkar genomfört tillsammans med forskaren Andreas Olsson på samma institution, fick försöksdeltagarna se en video där demonstratören betraktade två arga ansikten. När det ena arga ansiktet visades fick demonstratören en obehaglig elstöt i handleden. I de flesta fall ledde det till att rädslan överfördes från demonstratören till försöksdeltagarna som själva började visa rädsloreaktioner på den bild som associerades med obehag för demonstratören.
Men fick försöksdeltagarna först se en video där samma demonstratör lugnt tittade på bilderna av de två ansiktena, och visade att situationen var säker, förhindrades den överföring av rädsla som försöket med argt ansikte i kombination med elstöt annars gav upphov till. Den skyddande effekten uppstod dock inte om deltagarna fick se en video där de exponerades för samma ansikten, men utan den lugna demonstratören närvarande.
En tidigare trygg erfarenhet i närvaro av en annan person motverkade med andra ord en social överföring av rädsla. Den skyddande effekten kvarstod när omständigheterna ändrades, till exempel om demonstratören inte längre var närvarande i en efterföljande situation.
Läs en längre intervju med Armita Golkar i Psykologtidningen nr 6 2016.
TEXT
Peter Örn