4 frågor till Pernilla Rempe Sjöstedt, psykolog på Rädda Barnen som har fått 12 miljoner kronor av regeringen för att stärka insatserna till barn på flykt, som är ett av Rädda Barnens viktigaste uppdrag. Nu ska utvalda psykologer och socionomer utbildas i Traumamedveten omsorg för att i sin tur utbilda personal som möter dessa barn.
1) Du har precis arrangerat och deltagit i utbildningen Traumamedveten omsorg tillsammans med psykologer och socionomer från Sverige och Norge. Vad lärde ni er?
– Det var en otroligt bra och givande konferens! Vi var 13 psykologer och 14 socionomer från Sverige och 10 psykologer och socionomer från ett resurscenter i Norge, RVTS Sör – alla handplockade för deras kunskap om utsatta barn och för att de brinner för att sprida denna kunskap. Vi kommer anställa personer ur denna grupp som i sin tur ska sprida kunskap om Traumamedveten omsorg. Vårt mål är att alla kommuner i Sverige ska erbjudas en två dagar lång utbildning, som vänder sig till boendepersonal för ensamkommande barn, men även andra vuxna som i vardagen möter barn och ungdomar som varit med om svåra påfrestningar och trauma.
2) Hur kom ni fram till att denna utbildning behövs?
– Vi på Rädda Barnen har sett i vår egen behandlingsverksamhet att det finns en brist på omsorg och ett stort behov av ökad kunskap om Traumamedveten omsorg bland vuxna som arbetar med barn på flykt, framförallt med ensamkommande barn. Vi vet att många ensamkommande barn varit med om hemska upplevelser. Barn med PTSD-symtom behöver såklart specifik behandling, men alla barn på flykt behöver god omsorg och ett bra bemötande för att återhämta sig och läka – därför är det så viktigt att alla vuxna som möter barnen har den kompetensen.
3) Vilken kunskap är viktigast att sprida?
– Vi bjöd in den australienske psykologen Howard Bath och hans kollega Diane Boswell som båda arbetat i över 40 år med barn och ungdomar som varit med om svåra påfrestningar och trauma. Han säger att det finns tre viktiga saker: 1) Att skapa miljöer där barnet kan känna sig tryggt, 2) erbjuda positiva och tillitsfulla relationer till omsorgsfulla och engagerade vuxna, men även hjälpa barnen att skapa relationer till andra barn, 3) hjälpa barnen hitta goda bemästringsstrategier för att hantera problematiska känslor och impulser som hänger samman med traumat. Många barn som varit med om svåra påfrestningar och trauma kan uppvisa beteenden som kan upplevas som förbryllande, vilket kan vara utmanande för vuxna som inte förstår varför men med ökad kunskap desto större förståelse för beteendet och då kan de ge barnen bättre omsorg.
4) Kommer ni målet att nå ut till alla?
– Ja, det är vår förhoppning! Vi har lagt ner mycket tid på det här, men jag tycker att jag har ett drömjobb! Att arbeta med de mest utsatta barnen och försöka göra skillnad, det känns som man inte kan ha ett bättre arbete som psykolog än att vara med och hjälpa barn att läka! Om mina tre barn hade tvingats fly och komma ensamma till ett annat land hade jag önskat att de fått en sådan omsorg.
Utbildningen Traumamedveten omsorg arrangerades 12-15 januari i Lund och samlade 37 psykologer, socionomer och forskare från Sverige och Norge – som i sin tur ska utbilda andra att sprida denna kunskap. Målet är att nå alla berörda vuxna.
TEXT
Kajsa Heinemann