Allmänhetens intresse för författarintervjuer och bokpresentationer i Psykologiguidens monter på Bok- och biblioteksmässan har blivit så stort, att psykologiämnet får en helt egen scen under bokmässan 2015.
– Det är viktigt att alla som är intresserade av psykologiämnet får plats och vi kände därför att vi måste utveckla vårt deltagande, säger Emily Storm, ansvarig redaktör för Psykologiguiden och ansvarig för Psykologiscenen
Under 2014 hade Psykologiguiden nästan två miljoner unika besökare och dagligen är det mellan 10 000 och 12 000 som besöker sajten. Allmänhetens stora intresse för psykologi har även avspeglats i trängseln i Psykologiguidens monter vid bokmässan i Göteborg. Under flera författarintervjuer och bokpresentationer 2014 blev den då 18 kvadratmeter stora montern snabbt fullpackad och publiken trängdes ut i gångar och grannmontrar.
Det stora intresset för psykologi, i kombination med att det faktiskt inte finns någon särskild scen för psykologiämnet på bokmässan, väckte idén om att utöka psykologins utrymme inför kommande mässor. Redan vid Bok- och biblioteksmässan 2015 arrangerar därför Psykologiguiden, i samarbete med förlaget Natur och Kultur, tidskriften Modern Psykologi samt Svenska Dagbladet Idag-redaktionen, en speciell psykologiscen. Utrymmet blir nu hela 72 kvadratmeter, och förhoppningen är att Psykologiscenen inte bara ska presentera ny litteratur inom området psykologi.
Emily Storm, ansvarig redaktör för Psykologiguiden och även ansvarig för Psykologiscenen, berättar:
– Det kan både handla om författarintervjuer av psykologer som skrivit nya böcker i ämnet psykologi, men även om att psykologer intervjuar eller samtalar med skönlitterära författare om karaktärer i deras böcker. Dessutom hoppas vi att Psykologiscenen även kommer att ta upp ny psykologisk forskning och frågor om psykisk hälsa, säger Emily Storm.
– Det är viktigt att alla som är intresserade av psykologiämnet får plats och vi kände därför att vi måste utveckla vårt deltagande på bokmässan. Det fanns en viss farhåga att det var just det intima med vår tidigare monter som bidragit till att vårt deltagande har blivit en sådan succé. Men vi tror på den här utvecklingen och det ska bli mycket spännande att arrangera Psykologiscenen, säger Emily Storm, som nu gått ut till förlag med intresseförfrågningar. Förslag på programpunkter ska lämnas senast 2 mars.
Varje programpunkt blir 20 minuter lång och i anslutning till Psykologiscenens presentationer har förlag och författare möjlighet att sälja böcker i Psykologiguidens bokbutik.
Vid årets bokmässa kommer Psykologiguiden även att presentera en helt ny egen bok, som sammanställts i samarbete med Modern Psykologi och Forskning & Framsteg, och med Modern Psykologis chefredaktör Jonas Mattsson som redaktör. Boken är ett relationslexikon från A till Ö, med texter som hämtats från de tre intressenterna. Den ännu obetitlade boken är tänkt att släppas under våren.
TEXT
Peter Örn