Våldsamma dataspel kan leda till en fysiologisk och känslomässig ”avtrubbning” bland ungdomar. Det visar jämförelser mellan ungdomar som har stor vana av att använda dessa spel med sådana som har liten vana. Resultaten presenteras i en ny doktorsavhandling vid Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet.
Malena Ivarsson vid Psykologiska institutionen och verksam vid Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet, har i två studier mätt fysiologiska reaktioner efter spel med våldsamma dataspel. Hon undersökte kroppens olika stressystem såsom hjärtverksamhet (autonoma nervsystemet) och utsöndringen av kortisol. Till skillnad mot tidigare liknande studier, som oftast gjorts med vuxna i laboratorium, har hon använt försökspersoner i åldern 12 till 16 år vilka antas vara mest känsliga för våldsspelseffekter, och som testats i sin normala miljö under den tid på dygnet då spelen troligtvis har störst påverkan på sömnen – mellan klockan 20.00 och 22.00.
I den första studien framkom att det autonoma nervsystemet påverkas olika av spel med våld (Manhunt) eller utan våld (Animaniacs) under spelandet, och mer uttalat under natten efter spel. I den andra studien undersöktes hur tidigare spelvanor påverkade psykofysiologiska reaktioner hos pojkar i åldern 13-15 år i samband med spel av våldfokuserande dataspel.
Resultaten från den andra studien visade att pojkar med liten vana av dessa spel hade en starkare aktivering av det sympatiska nervsystemet när de spelade det våldfokuserade dataspelet i jämförelse med spelet utan våld. Hos den andra gruppen, som var vana av våldsfokuserade spel, blev det ingen skillnad beroende på om spelet var våldsfokuserat eller inte.
Enligt Malena Ivarsson kan resultaten tolkas som att det sker en fysiologisk avtrubbning hos de som spelar mycket våldsamma spel. Tidigare studier har visat att våldsamma dataspel även har en avtrubbande effekt mot sådant som i vanliga fall väcker empati.
Malena Ivarsson disputerade den 16 maj på sin avhandling Psycho-physiological reactions to violent video gaming: Experimental studies of heart rate variability, cortisol, sleep and emotional reactions in teenage boys.