Skolverket och Socialstyrelsen vill stärka elevhälsans arbete och har därför gett ut Vägledning för elevhälsan, som ett kunskapsstöd och beslutsunderlag för både personal och skolledning.
-Vägledningen kan användas som en tydlig gränsdragning mellan elevhälsans pedagogiska uppdrag, och sjukvårdens utredande och behandlande uppdrag, säger psykolog Anna Sandell, ordförande i Psifos.
Hur kan Vägledning för elevhälsan bidra till att stärka elevhälsan tror du, psykolog Anna Sandell, ordförande i yrkesföreningen Psykologer i förskola och skola (Psifos)?
– Först och främst kan vi använda vägledningen just som en vägledning i arbetet med elevhälsa runt om i landets skolor. Texten kan bli användbar när man “kör fast” eller blir osäker på hur man inom elevhälsan ska agera i olika frågor eller situationer. Vägledningen är tydlig just när det gäller skolans och elevhälsans ansvar och uppdrag enligt skollagen, med betoning på hälsofrämjande och förebyggande insatser, utifrån pedagogiska frågeställningar med fokus på elevernas utveckling, lärande och hälsa.
– Vid ett webinarium som anordnades av Socialstyrelsen och Skolverket utifrån dokumentet och som finns att se på respektive hemsida, framgår det tydligt att Elevhälsan inte är första linjens psykiatri och att specialistvården inte kan beställa “basutredningar” från elevhälsan. Detta är en tydlig riktning i vad elevhälsan har för uppdrag, vad vi ska fokusera på, och vad vi inte gör. Elevhälsan är en del i den pedagogiska verksamheten, elevhälsan är inte vård eller behandling.
På vilka områden kommer Vägledning för elevhälsan att spelar största roll?
– Den kan användas som en tydlig gränsdragning mellan skolans och elevhälsans pedagogiska uppdrag, och primärvårdens och specialistvårdens utredande och behandlande uppdrag. Vägledningen förtydligar den nya skollagen och ger exempel på hur den kan tillämpas i praktiken. Det bästa med vägledningen är ändå att varje skola och elevhälsa kan plocka de delar i vägledningen som passar den egna verksamheten bäst och förbise annat.
Vägledning för elevhälsan är inte styrande, bara vägledande. Hade ett mer styrande dokument varit mer välkommet/användbart?
– Generellt så tycker jag inte att ett mer styrande dokument hade varit mer användbart. Denna vägledning kommer med stor sannolikhet behöva revideras inom några år. Det har redan upptäckts brister i texten; den är väl detaljerad kring vissa områden, medan andra områden knappt nämns (detta gäller främst skolsköterskornas och skolläkarnas uppdrag). De yttre ramarna för verksamheten bör vara tydligt reglerade, men hur varje kommun sedan väljer att organisera sin elevhälsa bör ligga på kommunens eget ansvar. Däremot kan en vägledning hjälpa de skolor och kommuner som känner sig mer vilsna i uppdraget att hitta mer väl fungerande arbetssätt.
Läs Vägledning för elevhälsan som pdf
TEXT
Peter Örn