Habitud är en tjänst hos Psykologifabriken, ett konsultnätverk som grundades 2008 med målsättningen att göra psykologi rolig, begriplig och användbar.
– Jag startade från noll med egna besparingar. Sex sparade månadslöner, säger psykologen Oskar Henrikson.
Det räckte för att veva igång hjulen och locka till sig andra med liknande visioner om att göra psykologi tillgängligt för fler utanför mottagningarna.
– Det är en konservativ bransch och utbildningen har brister när det gäller innovation, säger Oskar Henrikson. Men Linköpings universitets pedagogik »problembaserat lärande« stärkte mig i mitt entreprenörsskap och min innovation.
Även allmänhetens syn på psykologer kan vara förvånansvärt konservativ. Att bryta normen kräver beslutsamhet.
– Min egen pappa undrade om jag verkligen gjorde rätt när jag skulle utbilda mig till psykolog. Han tyckte inte att jag passade in i bilden av psykologer. Men det finns så många andra sätt att använda sig av kunskapen för att hjälpa människor, säger psykologen Katarina Blom.
Med vetenskapligt underbyggda övningar i workshops och med tjänsten Habitud, som startades 2014, vill de få organisationer att fungera bra. Det kan exempelvis handla om att få medarbetarna att ge varandra positiv feedback.
– Vi vill gärna också komma bort från att många sätter oss i facket att arbeta förebyggande. Tänk om man kan ta det ett steg till – vi vill hjälpa människor och organisationer att till och med stärka sitt välbefinnande! Inte bara hindra dem från att bli sjuka. Om man tänker gym–metaforen: en del går till gymmet i förebyggande syfte, för att inte skada sig till exempel. Men de flesta av oss går dit för vi gillar att känna oss starka, vitala, friska, pigga, etcetera – massa saker på pluskontot direkt, säger Katarina Blom.
Kunderna är företag och organisationer som behöver hjälp med att få medarbetarna att fokusera långsiktigt även i en snabbt föränderlig värld.
Insatserna bygger på personliga möten, workshops och föreläsningar som följs upp med digitala psykologiska träningsuppgifter från det psykologiska gymmet Habitud.
– Resultatet varierar beroende på engagemanget, kan man säga. På varje arbetsplats utses ett par ambassadörer som håller igång träningen. Med rätt ambassadörer blir resultatet bättre.
Via mejl distribueras dagliga och konkreta uppgifter till alla inblandade. Uppgifter vars syfte är att hålla kunskapen om psykologisk hälsa vid liv.
– Det går att likna våra insatser med en sallad: alla ingredienser är forskningsbaserade men väl ute i en organisation måste vi mäta för att se om salladen ger effekt. Något som, förbluffande nog, inte alla är intresserade av. Vi måste ofta truga för att få utvärdera, säger Oskar Henrikson.
Råd till dem som överväger att starta eget?
– Jag var så glad av att få mina förs-ta kunder att jag lade ned alldeles för mycket tid på dem. Obetald tid som i längden blir ohållbart. Men allteftersom lärde jag mig att säga nej och att vara tydlig mot kunderna om vad jag kan och inte kan. Det uppskattas av alla, säger Katarina Blom.
Text: Jan Huss
Fakta: Habitud – det psykologiska gymmet
Beskrivs som ett psykologiskt gym av grundarna. Består i korthet av en kombination av föreläsningar och digitalt distri-buerade vetenskapligt framtagna övningar som medvetandegör och upprätthåller föreläsarnas förmedlade kunskap på ett lustfyllt — och inte minst — mätbart sätt. Till båtnad för såväl den enskilde medarbetaren som för företaget/organisationen som anlitat Habitud.
Läs även:
Sara Wallén: “Vi borde ha firat fler segrar på vägen”
Linda Hellquist: “Vi gjorde det av lust och för att vi kunde”
Fredrik Sandin: “Känsligt att prata om pengar”