En psykolog i södra Sverige riskerar att bli av med sin legitimation efter en granskning från Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Enligt IVO har psykologen gjort flera allvarliga fel i sitt arbete.

Det handlar bland annat om bristande bedömningar av patienter, utebliven hantering av suicidrisk och stora brister i journalföring. I flera fall bedöms journalerna vara så ofullständiga att det inte går att följa vad som faktiskt gjorts i vården.
IVO riktar även kritik mot behandlingsmetoderna inom kognitiv beteendeterapi. I granskningen nämns bland annat användning av enneagram-baserade formulär, som myndigheten anser saknar stöd i vetenskap och beprövad erfarenhet. Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd ska avgöra om legitimationen ska återkallas eller om en treårig prövotid räcker.
(Psykologtidningen)
