Psykologen och patienten började mejla varandra mellan de behandlande samtalen.
Omfattningen ledde till att patienten började må dåligt.
Nu får psykologen kritik av IVO.
När patienten var sjukskriven fick hon träffa en psykolog inom företagshälsovården. Totalt träffades hon och psykologen vid sju tillfällen.
”Men kontakterna blev många fler än så”, skriver patienten i sin anmälan till IVO.
Enligt patienten ska de ha skickat 30 mejl vardera till varandra. Patienten började efterhand må dåligt av kommunikationen och skriver i sin anmälan att hennes man inte kände till omfattningen.
Tillsammans med sin man skrev hon först en anmälan till Psykologförbundets Etikråd, som svarade att psykologen inte var medlem och att Etikrådet därför inte kunde agera.
Patienten vände sig då till IVO och ansåg bland annat att psykologen hade varit oprofessionell som inte höll sig till det antal kontakter som arbetsgivaren betalat för. Dessutom hade psykologen berättat om sig själv och varit personlig.
Psykologen försvarar sig inför IVO med att han hade strikt professionella avsikter, men att han borde ha reagerat över det stora antalet bilder som patienten bifogade i sina mejl. Samtidigt tyckte han att det var bra att patienten hade något kreativt att sysselsätta sig med under sjukskrivningen.
IVO tycker inte det är ”görligt att på ett meningsfullt sätt i detalj utreda telefon och sms-kontakter”.
Däremot anser IVO att de mejl som var relevanta för journalen löpande skulle ha dokumenterats, i löpande text eller som bilaga till journalen. Därför väljer IVO att kritisera psykologen.
Vårdgivaren anser att psykologen har brutit mot de interna rutinerna.
“Professionell e-postkorrespondens ska dokumenteras i patientjournalen. Ingen annan korrespondens ska äga rum mellan professionell hälso- och sjukvårdspersonal och patienter”, skriver vårdgivaren i ett mejl till Psykologtidningen.