Ivo granskande journalerna från en psykolog hos den digitala vårdgivaren Mendly. Myndigheten fann att journalerna var för kortfattade och kräver en treårig prövotid.
Mendly var en digital vårdgivare inom primärvården som erbjöd kbt via chatt fram till hösten 2022, då bolaget gick i konkurs. Ett besök via Mendly bestod av textmeddelanden som skickades mellan patient och terapeut.

Varje ny patient fick svara på frågor i samband med anslutningen. Vid jakande svar på fråga om suicidtankar upplystes patienten om vart han eller hon kunde vända sig akut, och en röd triangel dök upp på terapeutens skärm.
Våren 2022 fick Mendly klagomål från två patienter. Den ena klagade över brister på konkreta behandlingsförslag, den andra över att psykologen bara skrev i punktform.
Mendly startade en utredning och konstaterade att suicidriskbedömningar saknades för flera patienter. Mendly gjorde en anmälan till Ivo, varpå myndigheten granskade nio patienters journaler.
Ivo konstaterade att det i åtta av nio patientfall saknades ”konceptualisering av aktuell problematik, konkreta behandlingsupplägg med övningar, uppföljning av dessa samt utvärdering av behandlingen”.
Journalföringen var dessutom så kortfattad att den inte utgjorde en ”tillförlitlig informationskälla för andra behandlare eller patienten själv”.
Psykologen invände med att journaler inte behöver skrivas så utförligt att någon annan kan ta över behandlingsarbetet, eftersom en behandlare bör skaffa sig en egen uppfattning om patienten.
Ivo anser att psykologen varit oskicklig och uppmanar Ansvarsnämnden att besluta om en treårig prövotid.
Text: Lennart Kriisa