Ett nytt team i Stockholms stad ska göra skolpsykologernas mest komplicerade utredningar.
–Med sin spetskompetens blir de ett stöd till våra anställda psykologer, säger Veronica Ågren som är medicinskt ledningsansvarig psykolog i staden.
Text: Maria Jernberg
Utredning av intellektuell funktionsnedsättning hos barn som inte fångats upp av bvc, eller inte hunnits med av regionen, landar hos skolpsykologerna när barnet börjar i skolan. De kan ha autism och fungera på en tidig utvecklingsnivå.

–Erfarenheten hos psykologerna ute på skolorna varierar, men många känner sig osäkra i den sortens utredningar.
Det centrala utredningsteamet i Stockholms stad ska utreda elever med tilläggsdiagnoser, som är nyanlända eller där det finns andra komplicerande faktorer. De kommer också ha en konsultativ roll gentemot skolpsykologerna.
–Vi ska ha en hög tillgänglighet på telefon och åka ut till skolorna och hålla i gång relationerna.
I augusti ska teamet som endast består av psykologer, vara på plats. Satsningen kom oväntat.
–Först fick vi veta att det inte var medräknat i årets budget men efter några veckor fick vi ett nytt besked. Grundskolechefen hade fått syn på den negativa trenden för skolpsykologer i staden – de minskar i antal och i tjänstgöringsgrad, något de vill arbeta mot.
Tre tjänster är utannonserade och intresset har varit stort.
–Vi har cirka fyrtio sökande. Att ha en central placering verkar locka.
Men finns det en risk att skolorna nedprioriterar en egen skolpsykolog när det här teamet finns?
–Ja det är den största risken vi ser. Det måste bli jättetydligt vilka utredningar det gäller och att det inte är en ersättning för att ha en egen skolpsykolog.
Fotnot: I Uppsala kommun finns ett liknande upplägg.