– Fler specialistpsykologer i pedagogisk psykologi kan bidra mycket till skolans utveckling, säger Lise-Lotte Kullenberg på den centrala elevhälsan i Karlstad som är först i landet med att inneha en sådan tjänst.
Karlstads kommun är först i landet med att ha en specialistpsykolog inom pedagogisk psykologi i skolan. Det är Lise-Lotte Kullenberg, som har arbetat som psykolog sedan 1979, som fått den unika tjänsten vid kommunens centrala elevhälsa. Själv hoppas Lise-Lotte Kullenberg att Karlstads initiativ nu ska följas av motsvarande satsningar i fler kommuner.
– Fler specialistpsykologer i pedagogisk psykologi i skolan kommer att bidra till skolans utveckling, både som organisation och på enskilda skolor. Vi arbetar med ett systematiskt kvalitetsarbete och utvärderingar för att utveckla goda strategier, rutiner och insatser så att skolan och eleverna når målen, säger Lise-Lotte Kullenberg.
Inom den centrala elevhälsan i Karlstad arbetar tio skolpsykologer och Lise-Lottes roll är bland annat att utveckla skolpsykologens profession både inom kollegiet och i elevhälsoteamen.
– Jag sitter med i den centrala utvecklingsgruppen och är dessutom nätverksledare för skolpsykologernas nätverk, där vi tar upp olika skolpsykologiska dilemman. Nu har vi påbörjat ett arbete med att kvalitetssäkra vårt förebyggande och hälsofrämjande arbete i enlighet med skollagen och kommunens egna dokument, säger hon.
Innehållet i den nya tjänsten har Lise-Lotte Kullenberg själv i hög grad fått vara med att utforma, förklarar hon. En stor hjälp har varit att hennes närmaste chef, Anna Carlsson som är chef för den centrala elevhälsan, har visat ett så stort intresse för satsningen.
– Vi har haft många samtal om på vilket sätt en specialistpsykolog i pedagogisk psykologi kan göra skillnad i organisationen, säger Lise-Lotte Kullenberg.
Hon anställdes som specialistpsykolog i våras och under året har skolpsykologerna under ledning av Lise-Lotte Kullenberg haft i uppdrag att ta fram föräldraskapsstöd för Karlstads skolor, parallellt med flera andra projekt.
– Vi arbetar också med att ta fram filmer om barns utveckling i olika åldrar till föräldramöten och skolornas hemsidor. Ett prioriterat område är arbetet med skolpsykologers bidrag i elevhälsan i arbetet med skolnärvaro utifrån Karlstads Skolnärvaromodell, berättar hon.
Ryktet om den unika tjänsten har spridit sig och andra kommuner har redan hört av sig till Karlstad.
– Det är främst min chef som fått förfrågningar och enligt henne har åtminstone fyra ytterligare kommuner långt framskridna planer på att inrätta specialisttjänster i pedagogisk psykologi, säger Lise-Lotte Kullenberg.