I ett projekt i Lund ska gymnasieelever på prov få lära sig hantera stress, motgångar och oro genom att diskutera alternativa sätt att tänka om både sig själva och andra. Liknande försök i andra länder visar på goda resultat, uppger forskarna.
Under ett antal år har en forskargrupp vid Lunds universitet undersökt både psykisk hälsa och ohälsa bland unga och hur de utvecklas under skolåren. Fokus har varit att förbättra den psykiska hälsan och öka det generella välbefinnandet. I en kurs med tio interaktiva lektionstillfällen ska nu sextio gymnasieelever på prov bland annat få träna i att notera och förstärka det positiva i sina liv.
”Idén är att inte gå omkring att vara lycklig hela tiden. Det handlar snarare om att bli mer autentisk. Med bättre självkännedom ökar chansen till att bättre klara av motgångar, stress och oro i livet”, säger Mia Maurer, doktorand i psykologi och den som arbetat med att utarbeta kursen, i ett pressmeddelande.
Centrala begrepp i färdighetsträningen är bland annat copingstrategier och självmedkänsla; att kunna se på sig själv med medkänsla även när man misslyckas.
”Centralt är också att etablera ett förändringsorienterat mindset, alltså en inställning som leder till att individen kämpar mer när det blir svårt eller när hen får negativ feedback”, förklarar Eva Maurer.
Ett annat träningsmoment går ut på att få syn på sina styrkor och hur dessa kan användas, snarare än att fokusera på hur man ska kan ska få bukt med sina dåliga sidor. Positiv självförstärkning är mer motiverande och därför mer konstruktivt, visar den forskning som bedrivits under åren.
Det är första gången det här upplägget används i Sverige. Tidigare har det prövats i USA och Australien, med goda resultat sett till såväl psykisk hälsa som skolbetyg.