Barns förmågor att skapa kontakter i verkliga livet påverkas inte negativt av ett flitigt användande av sociala medier, visar en ny studie. De kan tvärtom öka, visar en jämförelse mellan både generationer och mellan barn i samma generation.
En diskussion med sin son huruvida sociala medier påverkar barns sociala förmågor i verkliga livet fick Douglas Downey, professor vid Ohio State University i USA, att göra en studie om det. Själv utgick ha från att så var fallet. Sonen trodde annorlunda. Och sonen fick rätt.
I studien har forskarna använt data från en löpande kohortstudie: The Early Childhood Longitudinal Study, med barn som påbörjade dagis 1998 (drygt 19 000 barn), det vill säga sex år innan Facebook introducerades, och jämfört med barn som påbörjade dagis 2010 (13 400 barn).
Barnens sociala förmågor, såsom att få och behålla vänner och att umgås med barn som är annorlunda, skattades av såväl lärare som föräldrar fram tills att barnen gick i årskurs fyra. Lärarnas skattning gjordes vid sex tillfällen, föräldrarnas endast vid två tillfällen: då barnen påbörjade dagis och i årskurs fyra.
Forskarna har främst utgått från lärarnas skattningar av barnens interpersonella förmågor och självkontroll. Dessa visade inga skillnader mellan gruppen från 1998 och den från 2010. Vid den sista skattningen i årkurs fyra kvarstod det mönstret. Det fanns, i motsats till vad man kanske hade kunnat befara, tvärtom en tendens att barnen från 2010 skattades något högre i interpersonell förmåga.
Och även inom grupperna upptäcktes inga skillnader: de barn som använde datorer och sociala medier mest uppvisade samma utveckling av interpersonella förmågor som barn med minst användning. Det gällde både gruppen från 1998 och den från 2010.
Studien Kids These Days: Are Face-to-Face Social Skills among American Children Declining? är publicerad online i American Journal of Sociology.