Skolpsykologen ska främst fokusera på skolans utbildningsuppdrag. Det framgår av förslaget till en kvalitetsmodell för skolpsykologer.
Skolkuratorer har det, liksom skolsköterskor: Riktlinjer för vad de förväntas bidra med inom skolan. Men för skolpsykologer har det saknats, vilket bidragit till en spretig bild av skolpsykologernas uppdrag. Det drabbar såväl psykologerna som skolpersonalen i övrigt.
Det har inte funnits någon tydlig beskrivning av vad skolpsykologer ska bidra med, säger psykolog Jonas Olsson som på uppdrag av Psykologer i förskola och skola (Psifos) leder arbetet med att ta fram en kvalitetsmodell för skolpsykologer.
-Ska elevhälsans skolpsykologer syssla med någon form av ”semi-klinisk” eller ”vårdförberedande” verksamhet, eller fokusera på skolans utbildningsuppdrag och lägga tyngdpunkten på förebyggande och hälsofrämjande arbete? Nuvarande stöd- och vägledningsdokument är för otydliga gällande det, säger Jonas Olsson som till vardags arbetar på Barn- och elevhälsan i Uddevalla kommun.
Den otydliga bilden av vad skolpsykologerna ska arbeta med förstärks av att olika huvudmän tar egna initiativ gällande elevhälsan, skolan är i det avseendet en ”oreglerad arena”. Det kan leda till olika förväntningar på psykologen beroende på var i landet skolan finns och vilken huvudman det handlar om, berättar Jonas Olsson:
-Förutom att vi i kvalitetsmodellen konkretiserar skolpsykologens uppgifter ska vi även lyfta fram vilka krav som kan ställas på huvudmännen för att skapa förutsättningar för psykologens arbete.
Strukturen i arbetsgruppens förslag till kvalitetsmodell är till stora delar hämtad från de riktlinjer som USA:s motsvarighet till Psifos, National Association of School Psychologists (NASP), haft sedan 1970-talet och som löpande har reviderats.
-Dessa har en grundstruktur som vi sökte efter. Sedan har vi haft tre utgångspunkter för vårt fortsatta arbete: de lagar och styrdokument som skolpsykologer har att förhålla sig till, skolverkets kvalitetsbegrepp samt professionens samlade kunskap och erfarenhet, säger Jonas Olsson.
Jonas Olsson vill ännu inte i detalj redogöra för modellens innehåll eftersom förslaget nu är ute på remiss och den slutliga versionen blir klar först under hösten. Men avsnittet om organisatoriska förutsättningar kommer bland annat att upprepa och förtydliga kravet på en heltidsanställd psykolog per 500 elever.
-Psykologförbundet har ju länge drivit det kravet, men jag tror att vi kan få bättre gehör för det när vi nu samtidigt tydliggör vad skolpsykologen förväntas bidra med. Men det handlar även om huvudmannens ansvar att erbjuda resurser, stöd, kompetensutveckling och en god arbetsmiljö. Dessa krav blir lättare att ställa när psykologens uppdrag blir tydligt formulerat, säger Jonas Olsson.
Skolpsykologens uppdrag är enligt förslaget inte vård utan utbildning; att tillsammans med andra aktörer i skolan främst arbeta hälsofrämjande och förebyggande och att utbildningsmålen även ska vara i fokus för psykologen.
-Det försöker vi vara tydliga med i dokumentet och det är i linje med Skollagens formulering. Men det är ju inte antingen eller, naturligtvis ska skolpsykologer även bidra i skolans arbete med att utreda enskilda elevers stödbehov. Att många psykologer kan fastna i för många individärenden är delvis en resursfråga och ett tryck från organisationen, och därför är formuleringar om huvudmannens ansvar så viktiga i dokumentet.
Svenska skolor har haft skolpsykologer sedan 1950-talet och det finns ofta en etablerad lokal kultur som nu kanske måste omprövas. Kvalitetsmodellen måste därför förankras väl. Redan 2015 tillsatte Psifos arbetsgruppen och den har haft flera möten med kontaktombud från hela landet, ombud som sedan själva ordnat lokala träffar med skolpsykologer och som bidragit med nya synpunkter till arbetsgruppen.
-Vi har fått en bra bild av vad medlemmarna tycker är viktigt och jag upplever att det förslag som nu har skickats till vår referensgrupp, i vilken det även finns representanter från Psykologförbundets styrelse, är väl förankrat hos skolpsykologer runt om i landet, säger Jonas Olsson.
Under Psifos kompetensdagar 6–8 september ska kvalitetsmodellen presenteras, med förslag från arbetsgruppen om att styrelsen får ta beslut senare i höst efter att slutliga synpunkter inhämtats. Därefter ska dokumentet spridas i två versioner: en mer omfattande och detaljerad, en broschyrversion med de viktigaste punkterna och som enkelt kan presenteras för huvudmän.
Läs även: Lyckades föra in psykologin i klassrummet “Lärarna vår viktigaste målgrupp”