Blyga barn har lättare att berätta om upplevelser om de intervjuas med hjälp av datorstöd, med förenklade bilder av känslor och personer, än om de intervjuas med polisens vedertagna metoder vid barnförhör. Det visar en studie av psykologen och doktoranden Karin Fängström vid Uppsala universitet.
I studien intervjuades 60 barn i åldern fyra till fem år. Dels användes en metod som liknar den poliser använder vid barnförhör, dels en metod där datorn används som stöd, kallad In My Shoes, och som utvecklats av forskare och psykologer i England.
Forskarna utgick från de viktigaste evidensbaserade komponenterna som används vid barnförhör, till exempel att berätta för barnet att hon/han får säga ”jag vet inte” om hon/han inte vet svaret, att ställa öppna frågor till barnet och helt undvika ledande frågor, samt att skapa en stödjande atmosfär där barnet har rätt att avbryta intervjun när som helts.
I In My Shoes sitter den vuxne och barnet tillsammans vid datorn och barnet uppmuntras att berätta om sina känslor och upplevelser. Till hjälp används bland annat förenklade bilder av känslor, personer och situationer. Det är en strukturerad intervju med olika moduler och barnet kan välja att peka på skärmen som svar. Dessutom har barnet mer kontroll över tempot och kravet på ögonkontakt minskar.
Syftet var att se om barnen kommunicerade mer beroende på metod och beroende på om de var blyga. Därför observerades hur barnen betedde sig i början av intervjun, under den del som går ut på att skapa kontakt med barnet och berätta vilka regler som finns. Därefter observerades hur de betedde sig i början av den del som kallas den substantiella fasen, där barnet uppmuntras berätta om sina upplevelser.
Blyga barn som intervjuades med In My Shoes började prata mer, de svarade snabbare och behövde mindre uppmuntran för att prata, uppger Karin Fängström på institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap.
Men hon understryker att studien har gjorts på en liten grupp barn och att fler studier måste göras för att resultaten ska kunna bekräftas. Resultaten pekar dock på att In My Shoes hjälper barn att ge lika tillförlitlig information som när de intervjuas med den metod som liknar barnförhör och att metoden verkar passa blyga barn som verkar spända och oroliga, särskilt bra.
Studien The computer-assisted interview In My Shoes can benefit shy preschool children’s communication är publicerad i tidskriften PLOS ONE.