Öga, näsa och mun. Ben som springer, armar som kramar. Även små barn har koll på sina kroppsdelar. Också hjärtat, det inne i bröstkorgen dolda organ, vet barn förvånansvärt mycket om.
Men om hjärnan går de bet.
– Det är ju inte bara hjärtat som rusar när vi springer eller blir arga. Hjärnan är ju centrum och påverkar allt. Ändå pratar vi aldrig om hjärnan i förskolan. Det borde vi göra.
Det säger psykologen och författaren David Edfelt, aktuell med boken Hjärna i förskolan. Vägen till barns lärande och utveckling (Gothia Fortbildning, 2017), som handlar om små barns hjärnor och utveckling.
Dags att prata amygdala med barnen?
– Ja, absolut! Varför inte? Känslor kommer och går var 90:e sekund, sägs det. Det är jätteviktigt att barn tidigt får lära sig hur hjärnan fungerar. Det handlar om att ge barn möjlighet att lära känna sig själva lite bättre.
– Men framför allt är det nödvändigt att pedagogerna förstår vikten av hjärnans betydelse för små barns lärande, utveckling och mående – så att de kan skapa en så bra vardag som möjligt.
David Edfelt hoppas med boken inspirera verksamheter att intressera sig för och lära sig mer om hjärnans utveckling hos små barn. I grunden är han bekymrad över den svenska förskolan, som ofta kallas »förskola i världsklass«.
I dag tillbringar 95 procent av alla 3- till 5-åringar i Sverige en stor del av sin vakentid i förskolan. En livsviktig tid. Här formas barnens hjärnor av allt de är med om, hur de tilltalas.
– Vi har massor med kunskap om små barns hjärnor. Men då det saknas effektforskning vet vi inte hur förskolan påverkar barns utveckling, lärande och mående. Vi behöver mycket mer effektforskning, annars har vi att göra med ett socialt experiment. Och det är mycket allvarligt.
Egentligen handlar det om att förmedla en människosyn, menar David Edfelt. Att ta barns känslor på allvar. Inte tillrättavisa eller skuldbelägga barn som blir arga, ledsna eller förtvivlade, utan i stället lyssna och hjälpa dem att hitta strategier. Detta gäller inte minst barn med funktionsnedsättningar.
– Det är ju små sköra människor som gör sitt bästa. Att skapa en så optimal förskola där alla barn är inkluderade och kan utvecklas – är ett stort ansvar för pedagogerna. Samtidigt är det ett av världens viktigaste uppdrag.
David Edfelt är psykolog, handledare och författare. Har även skrivit Utmaningar i förskolan – att förebygga problemskapande beteenden (Gothia Fortbildning, 2015).