Ångest är en viktig drivkraft för att ingripa mot mobbning, men bara om den mobbade ingår i den egna gruppen. Det visar en svenska studie. Mest villiga att ingripa är vittnen om mobbningen sker på nätet.
Omgivningens reaktioner har en stor betydelse för mobbning bland skolelever. Nu visar en forskargrupp vid Lunds universitet att vittnets egen ångest är en pådrivande faktor. Forskarna har bland annat undersökt det som kallas ”bystander-effekten”: ögonvittnens villighet att rycka in till offrets försvar vid mobbning och vad det är som påverkar den villigheten.
En viktig faktor är om den mobbade tillhör den egna gruppen eller inte. Tillhör den mobbade den egna gruppen brukar det vittne som ingriper drivas av inre motivation, vilken är starkare och leder oftare till handling än yttre motivation som drivs av belöning eller påtryckning utifrån.
Lundaforskarna studerade också i vilken mån ångest var en pådrivande faktor för den som ingriper mot mobbning. Resultatet visar att ju mer benägen en person är att känna ångest desto troligare är det att den ingriper, men bara om den mobbade och vittnet ingår i samma grupp. Att ångest spelar en viktig roll beror enligt forskarna på att vittnet antingen känner sig tvingat att rycka in för att hjälpa offret, eller så undviker vittnet aktivt att försätta sig själv i en obehaglig situation. I båda fallen handlar det om att minska den egna ångesten.
I studien undersöktes även om det spelar någon roll om det handlar om traditionell mobbning eller cybermobbning för vittnets inre motivationen att hjälpa offret. Även om traditionell mobbning ansågs som värre än cybermobbning så var vittnen mer villiga att rycka in till den mobbades försvar om mobbningen ägde rum på nätet. Även här tros ångest ha en viktig förklaring till agerandet eftersom det kan kännas mindre farligt att agera vid cybermobbning än vid fysisk.
”Sverige har i dag ingen enhetlig antimobbningsstrategi”, säger psykologiforskaren Tomas Jungert i ett pressmeddelande, och fortsätter: ”Det borde vi ha och den borde vara forskningsbaserad, annars riskerar åtgärderna i värsta fall få motsatt effekt. Den aktuella forskningen tyder också på att anti-mobbningsprogram behöver hjälpa barn att förstå hur deras ångest påverkar deras vilja att hjälpa offer för mobbning.”
Studien Effectiveness of anti-bullying school programs: A meta-analysis är publicerad i Children and Youth Services Review.