En bra relation till sin lärare i skolan kan vara viktigare än bra kamratrelationer för den psykiska hälsan som ung vuxen, visar en ny studie.
Bra kamratrelationer under ungdomsåren är en välkänd friskfaktor för ett psykiskt välbefinnande. Men när det kommer till kvarstående positiva effekter på den psykiska hälsan som ung vuxen så spelar en bra relation till läraren en ännu viktigare roll.
I en ny studie har data från närmare 20 000 ungdomar och unga vuxna analyserats, personer som deltar i en amerikansk longitudinell studie (Add Health study) vilken följer deltagarna från 12-årsåldern till att de är vuxna. Bland deltagarna ingår bland annat över 3 400 syskonpar.
Deltagarna har löpande under åren (från 1994-95) fått svara på enkäter med en rad frågor som rör kamratrelationer och relationer till sina lärare. Även som vuxna har deltagarna fått svara på enkäter om fysisk och psykisk hälsa, plus att forskarna bedömt deltagarnas fysiska hälsa genom att bland annat mäta BMI och blodtryck.
Som förväntat fann forskarna ett samband mellan fysiskt och psykisk hälsa, och kvaliteten på relationer till kamrater och lärare. Men då de kontrollerade för familjebakgrund genom att titta specifikt på syskonen i studien, så var det enda kvarvarande signifikanta sambandet det mellan lärarrelationen och hälsa som ung vuxen.
Resultatet tyder på att relationen till sin lärare har en större betydelse för den psykiska hälsan som vuxen än vad som tidigare visats, uppger forskarna bakom studien, och att skolor borde investera mer i att träna lärare hur de skapar en varm och stödjande relation till studenterna.
Studien The quality of social relationships in schools and adult health: Differential effects of student–student versus student–teacher relationships är accepterad, men ännu inte publicerad, av tidskriften School Psychology (American Psychological Association).