• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Psykologtidningen

Sveriges Psykologförbund

  • Hem
  • Artiklar
    • Aktuellt
    • Debatt
    • Fackligt
    • Forskning & konferensrapporter
    • Nytt i Tryck
  • Arkiv
    • Arkiv Psykologtidningen 2010 – 2023
    • Arkiv: Forskning
    • Forskningsserier
  • Annonsera
  • Om oss
    • Om oss
  • Kontakt
  • Sök
  • Prenumerera
Hem » “Prata hjärna med barnen”

“Prata hjärna med barnen”

29 mars 2018 publicerad av Kajsa Heinemann

Psykologen David Edfelt Foto: Håkan Flank

Öga, näsa och mun. Ben som springer, armar som kramar. Även små barn har koll på sina kroppsdelar. Också hjärtat, det inne i bröstkorgen dolda organ, vet barn förvånansvärt mycket om.

Men om hjärnan går de bet.

– Det är ju inte bara hjärtat som rusar när vi springer eller blir arga. Hjärnan är ju centrum och påverkar allt. Ändå pratar vi aldrig om hjärnan i förskolan. Det borde vi göra.

Det säger psykologen och författaren David Edfelt, aktuell med boken Hjärna i förskolan. Vägen till barns lärande och utveckling (Gothia Fortbildning, 2017), som handlar om små barns hjärnor och utveckling.

Dags att prata amygdala med barnen?

– Ja, absolut! Varför inte? Känslor kommer och går var 90:e sekund, sägs det. Det är jätteviktigt att barn tidigt får lära sig hur hjärnan fungerar. Det handlar om att ge barn möjlighet att lära känna sig själva lite bättre.

– Men framför allt är det nödvändigt att pedagogerna förstår vikten av hjärnans betydelse för små barns lärande, utveckling och mående – så att de kan skapa en så bra vardag som möjligt.

David Edfelt hoppas med boken inspirera verksamheter att intressera sig för och lära sig mer om hjärnans utveckling hos små barn. I grunden är han bekymrad över den svenska förskolan, som ofta kallas »förskola i världsklass«.

I dag tillbringar 95 procent av alla 3- till 5-åringar i Sverige en stor del av sin vakentid i förskolan. En livsviktig tid. Här formas barnens hjärnor av allt de är med om, hur de tilltalas.

– Vi har massor med kunskap om små barns hjärnor. Men då det saknas effektforskning vet vi inte hur förskolan påverkar barns utveckling, lärande och mående. Vi behöver mycket mer effektforskning, annars har vi att göra med ett socialt experiment. Och det är mycket allvarligt.

Egentligen handlar det om att förmedla en människosyn, menar David Edfelt. Att ta barns känslor på allvar. Inte tillrättavisa eller skuldbelägga barn som blir arga, ledsna eller förtvivlade, utan i stället lyssna och hjälpa dem att hitta strategier. Detta gäller inte minst barn med funktionsnedsättningar.

– Det är ju små sköra människor som gör sitt bästa. Att skapa en så optimal förskola där alla barn är inkluderade och kan utvecklas – är ett stort ansvar för pedagogerna. Samtidigt är det ett av världens viktigaste uppdrag.

David Edfelt är psykolog, handledare och författare. Har även skrivit Utmaningar i förskolan – att förebygga problemskapande beteenden (Gothia Fortbildning, 2015).

 

 

 

 

 

Fler artiklar

  • "Du måste träna rätt hjärnvågor"
  • Därför skenade diagnosen utmattningssyndrom
  • Anknytningsteorin används ofta felaktigt

Arkiverad under: Aktuellt, Ettan

Primärt sidofält

Följ oss


Alla artiklar på psykologtidningen.se automatpubliceras i vårt Facebook-flöde. Följ oss därför på Facebook så missar du ingenting av det som händer i vår del av världen.

Senaste numret

Läs senaste numret av Psykologtidningen

Annonser

Ledare

Välj den sämsta arbetsmiljön

Psykologerna på de statliga ungdomshemmen är värda all heder, skriver chefredaktör Lennart Kriisa.

Essä

På spaning efter anknytning

ESSÄ. Prousts huvudverk ger de psykologiska teorierna kött och blod, skriver psykologen Magnus Ringborg med anledning av hundraårsdagen av författarens död.

Konferensrapporter

Psykologer och filosofer i debatt om klimatet

Debatterade vad som är viktigast för att lösa klimatkrisen. De visade sig ha olika svar.

Etikrådet

Hur kan vi tänka kring ett barn som tar sitt liv?

Jag lyssnade på programmet och blev också mycket tagen av det, skriver Etikrådets ordförande Patrik Lind.

Har du en fråga till Etikrådet? Mejla till etikfragan@psykologforbundet.se

Min dag

Recensionen

Elegant om skapande och psykologi

Det fria skapandet behöver inte ha en mörk baksida, konstaterar Celia Svedhem efter att ha läst Pär Säthils nya bok.

Tidigare nummer


Läs alla nummer sedan 2010

Pressgrannar

Här hittar du de nordiska psykologförbundens tidningar.

 • Danmark
 • Norge
 • Finland

Följ oss på Instagram


instagram.com/psykologtidningen

Footer


 

Psykologtidningen
Nytorgsgatan 17 a
116 22 Stockholm
Växel: 08 567 06 400
E-post: redaktionen@psykologtidningen.se

Psykologtidningen ges ut av…

Sveriges Psykologförbund

Följ oss

twitter.com/psykologtidning

30 maj 2023

Reply on Twitter Retweet on Twitter Like on Twitter Twitter

Nyheter

Föreläsarna får ta bussen till studentkongressen

”Tack för att du stöttade oss”

Professorn får jobba vidare med forskargrupp – trots stenhård kritik från utredare

“Kunskapen om vulvodyni skamligt eftersatt”

Konferensen om autism: ”Mindre bråk än vanligt”

Hon blev årets digitala psykolog

© 2023 Psykologtidningen · Webdesign Xponent · Genesis Framework · WordPress · Sitemap · Cookies · Logga in