• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Psykologtidningen

Sveriges Psykologförbund

  • Hem
  • Artiklar
    • Aktuellt
    • Debatt
    • Fackligt
    • Forskning & konferensrapporter
    • Nytt i Tryck
  • Arkiv
    • Arkiv Psykologtidningen 2010 – 2025
    • Arkiv: Forskning
    • Forskningsserier
  • Annonsera
  • Om oss
    • Om oss
  • Kontakt
  • Sök
  • Prenumerera
Hem » Barnets kön påverkar bedömningar trots ideal om könsneutralt bemötande

Barnets kön påverkar bedömningar trots ideal om könsneutralt bemötande

2 mars 2016 publicerad av Peter Örn

FORSKNING. Det finns en strävan bland barnpsykologer att alla barn ska behandlas lika oavsett kön. Men i praktiken uppfattas barns beteenden och problematik ofta utifrån idéer om grundläggande könsskillnader och uppges ibland som en viktig aspekt även vid bedömningar av normalitet. Det visar en studie av psykologen Ulrika Eskner Skoger på Institutionen för psykologi, Umeå universitet.

Ulrika Eskner Skoger

I en doktorsavhandling har barn- och ungdoms¬psyko¬logers förhållningssätt till de olika betydelser av kön, som finns i de samman¬hang de befinner sig i när de utövar sitt yrke, undersökts [1]. Syftet var att se om de upplevde några särskilda hinder och/eller öppningar när det gäller att i psykologiskt behand¬lings¬arbete integrera reflektioner kring hur psykologisk utveckling hos barn och unga hänger samman med över- och underordning mellan män och kvinnor på en samhällelig nivå.

Som teoretiskt och analytiskt ramverk användes socialkonstruktionistiska och diskurspsykologiska perspektiv [2, 3], vilket i korthet innebär att ett analytiskt fokus riktades mot hur betydelser av kön ständigt skapas och förändras i sociala sammanhang. Människors könstillhörighet kan enligt dessa perspektiv anta många olika betydelser. I studien analyserades elva intervjuer med barn- och ungdomspsykologer, samt tre läroböcker i utvecklingspsykologi . Betydelser av kön användes som ett exempel när den mer övergripande frågan om hur kulturella aspekter av psykologisk utveckling hanteras i psykologers arbete undersöktes: Bidrar psykologer till att upprätthålla social ojämlikhet eller kan psykologers arbete synliggöra och ge stöd att förändra sådana typer av makt- och samhällsrelaterade kategorier?

Praktiskt arbete kontrasterar mot idealen

När psykologerna talade om vad ett professionellt förhållningssätt innebar för dem framkom en oro över att föra över sina egna värderingar i sitt arbete. I de resonemangen kom ett professionellt ideal, med neutralitet som utgångspunkt, starkt till uttryck. Det tyder på ett kunskapsideal som utgick från att kunskap både kan och bör vara neutral och åtskild från värderingar. Strävan efter ett neutralt förhållningssätt tycktes även innebära en strävan efter könsneutralitet i det praktiska arbetet, där kön inte bör ha någon betydelse och alla ska behandlas lika.

När intervjuerna rörde sig från mer övergripande frågor om betydelser av kön och behandlingsarbete till specifika frågor i konkreta bedömningssituationer, skedde en glidning i psykologernas tal. Antaganden om könstillhörighetens betydelser kom då att stå i skarp kontrast till det neutrala ideal som fördes fram i de allmänna beskrivningarna av behandlingsarbetet. I det mer praktiknära talet identifierades istället ett sätt att tänka om barns beteenden och problematik som utgick från grundläggande skillnader mellan flickor och pojkar, det vill säga långt från idealet ”neutralitet och likabehandling”. Skillnader mellan flickor och pojkar beskrevs tvärtom som en mycket viktig aspekt vid bedömningar av normalitet. Särskilt tydligt blev detta vid beskrivningarna av de olika symtombilder som psykologerna menade fanns på mottagningarna.

”Jobbar utifrån symtom”

Motsägelsefullheten mellan dessa olika förhållningssätt till betydelser av kön var inget som psykologerna själva problematiserade eller kommenterade. De arbetade med ett starkt fokus på symtom, vilket kom att rikta uppmärksamheten mot individnivån vid bedömningarna av barnens problematik. Detta tycktes oreflekterat leda till en glidning mellan det könsneutrala och det könsspecificerande. I det övergripande talet menade psykologerna att de inte jobbade utifrån kön utan utifrån symtom, och i det praktiknära talet menade de att flickor och pojkar har olika symtom så de behövde dela upp behandlingarna utifrån kön. Symtomfokuseringen på en individnivå förhindrade psykologerna att se de könsbaserade mönster som framträdde när de talade om sitt behandlingsarbete.

Glappet mellan det könsneutrala idealet och det könsspecificerande talet om behandlingsarbetet blev endast tydligt för psykologerna, när bemötandet av en flicka och bemötandet av en pojke med samma symtom togs upp i intervjuerna. Vid frågan om en flicka med utåtagerande beteende bemöttes på samma sätt som en pojke med utåtagerande beteende, märkte psykologerna att de hade avvikit från det neutrala idealet, vilket tycktes väcka obehag och en känsla av misslyckande. När den professionella utgångspunkten är att kön inte ska ha någon betydelse alls, verkade upplevelser av att kön ändå har betydelse leda till en känsla av personligt misslyckande.

Speglar samhället i stort

Detta glapp kan ses som psykologprofessionens egen version av det glapp många feministiska forskare har beskrivit på en samhällsnivå i Sverige i dag; mellan tal om jämställdhet som genomförd och en vardag som för många flickor och kvinnor innebär mindre handlingsutrymme och resurser än för många pojkar och män [4, 5]. Det är även ett glapp som professionens egna studenter tar upp, när de beskrivit hur de upplever att psykologutbildningen hanterar frågor kring jämställdhet och genus. Många psykologstudenter menade då att utbildningen presenterar genusperspektiv på en abstrakt teoretisk nivå, men att detta försvinner helt vid mer konkreta inslag så som till exempel vid klientarbetet [6].

Psykologerna uppgav även att de upplevde resursfördelningen mellan flickor och pojkar i yngre åldrar som ojämn, på så sätt att de träffade fler pojkar än flickor. Deras förklaringar vacklade ofta mellan två olika tankemässiga utgångspunkter. Den ena tog utgångspunkt i essentialistiska antaganden om grundläggande skillnader mellan könen, där det ”kvinnliga” och det ”manliga” framställdes som två olika uppsättningar av inre stabila och komplementära egenskaper. Den andra utgick från att omgivningen har olika förväntningar på hur flickor och pojkar ska bete sig.

Den första utgångspunkten kan definiera problematiken på en intrapsykisk nivå, det vill säga att flickorna själva utgjorde problemet utifrån förklaringar av typen att de är för tysta och tar för lite plats. Den andra utgångspunkten kan tolkas som en vilja hos psykologerna att komma ifrån ett essentialistiskt tänkande och sätta in flickors osynlighet i en samhällelig kontext. Men när de talade om olika förväntningar stannade de i sina resonemang strax före kopplingar till maktskillnader mellan kvinnor och män på en samhällsnivå, och reflekterade inte över varför det var så.

Kunskapsidealen spelar en viktig roll

Resultatet av studien tyder på att möjlig¬heterna att bryta ett könsstereotypt förhållningssätt beror på vilken typ av kunskapsideal man baserar sina jämställdhetsargument på. Den avgörande frågan verkar vara om det uppfattades som legitimt att inkludera an¬taganden om att varken den egna positionen eller klientens är neutral. Först när kopplingar mellan kunskap och makt blev tillgängliga, och den egna maktpositionen vid definier¬andet av klienternas problematik synliggjordes, upp¬levdes ”genus¬pers¬pektiv” som tillräckligt angeläget för att få följa med in i behandlings¬rummet.

En av psykologernas berättelser skiljde sig från de övriga när det gäller antaganden om betydelser av kön. Erfarenheter av att ha misslyckats att ge barn stöd utifrån ett neutralt professionellt ideal hade fått informanten att i stället utgå från en kunskapsbas som tog sin utgångspunkt i över- och underordning, och olika positionering, då informanten upplevde att psykologidisciplinen saknade ett språk för de erfarenheter av underordning och övergrepp som hon såg var inbegripna i barnens psykologiska problematik. Dessa mer genusteoretiska redskap fann informanten dock utanför psykologidisciplinen. I stället för att försöka peta in ”genustänket” in i det psykologiska kunskapsidealet, som de andra psykologerna, tycktes hon utgå från en genusteoretisk kunskapsram och plocka in de psykologiska metoderna och teorierna i denna. Det blev då möjligt att motarbeta stereotyper och underordningsprocesser, och öka sitt eget och därmed även klienternas, handlingsutrymme.

Krävs ett kritiskt tänkande kring könstillhörighet

När psykologer tänker kön utifrån ideal om neutralt bemötande blir frågor om könets betydelse inte så viktiga då de kopplar detta till att alla ändå behandlas lika. Förklaringar som tog sin utgångspunkt i maktstrukturer på samhällsnivå, och alltså inte var neutrala, tycktes därmed inte ”få plats” i psykologernas berättelser. Antingen beroende på brist på analytiska redskap och/eller på grund av att den typen av kunskap inte ansågs leva upp till ett neutralt kunskapsideal. Psykologerna tycktes istället försöka få plats med ”det kulturella” inom det konventionella neutrala och individinriktade för¬hållnings¬sättet, och exempelvis finna svaret på varför om¬giv¬ningen tolkar flickors handlingar annorlunda än pojkars, och fördelar resurser olika mellan flickor och pojkar, inom barnen själva.

En väg för ett jämställt bemötande och ett helhetsperspektiv på psykologisk utveckling kan kanske nås genom att psykologidisciplinen i högre grad utvecklar ett kritiskt tänkande kring de antaganden om könstillhörighet, sexuell inriktning, etnisk tillhörighet etc. som förekommer inom den egna kunskapsproduktionen. Reflexiviteten inom psykologidisciplinen bör inte bara omfatta den eller det som studeras, utan även den som studerar, det vill säga psykologidisciplinen bör även granska sig själv och de antaganden den utgår från när den granskar andra.

Fotnot:

Av utrymmesskäl beskrivs i denna artikel endast resultatet från intervjustudien. För analys och resultat av läroböckerna, se avhandlingen.

Referenser:

  1. Eskner Skoger U (2015). ”Mellan könsspecifika förväntningar och ett neutralt kunskapsideal: Att förhålla sig till betydelser av kön som barnpsykolog i Sverige” (doktorsavhandling, Institutionen för psykologi, Umeå universitet).
  2. Edley N (2001). Analysing masculinity: Interpretative repertoires, ideological dilemmas and subject positions. Wetherell I M, Taylor S & Yates S (Red.), Discourse as data: A guide for analysis (s. 189-228). London: Sage.
  3. Wetherell M (1998). Positioning and interpretative repertoires: Conversation analysis and post-structuralism in dialogue. Discourse & Society 9(3), 387-412. doi:10.11.77/0957926598009003005
  4. Eduards M (2002). Förbjuden handling: om kvinnors organisering och feministisk teori. Malmö: Liber.
  5. Rönnblom M (2002). Ett eget rum? Kvinnors organisering möter etablerad politik. Doktorsavhandling. Umeå Universitet: Statsvetenskapliga institutionen.
  6. Rautio, D. (2008). Genusperspektiv och psykoterapi. En granskning av integrering av genusperspektiv i psykologutbildningen (examensuppsats). Umeå Universitet: Institutionen för Psykologi.

TEXT

Ulrika Eskner Skoger
Institutionen för psykologi, Umeå universitet, Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin, SLL

Fler artiklar

  • "Föräldraalienation är pseudovetenskap"
  • Rädsla hos mammor med IF att berätta om behov
  • "Magkänsla medför risker i rekrytering"

Arkiverad under: Forskning Taggad som: psykoterapi

Primärt sidofält

Följ oss


Alla artiklar på psykologtidningen.se automatpubliceras i vårt Facebook-flöde. Följ oss därför på Facebook så missar du ingenting av det som händer i vår del av världen.

Senaste numret

Läs senaste numret av Psykologtidningen

Ledare

Woke – det nyttiga skällsordet

Att woke blivit ett skällsord är inget att beklaga sig över, skriver chefredaktör Lennart Kriisa.

Essä

På spaning efter anknytning

ESSÄ. Prousts huvudverk ger de psykologiska teorierna kött och blod, skriver psykologen Magnus Ringborg med anledning av hundraårsdagen av författarens död.

Har du en fråga till Etikrådet? Mejla till

Min dag

“Hamnar hela tiden i nya situationer”

Anna Montén om en vanlig dag på vuxenhabiliteringen i Växjö.

Tidigare nummer


Läs alla nummer sedan 2010

Pressgrannar

Här hittar du de nordiska psykologförbundens tidningar.

 • Danmark
 • Norge
 • Finland

Följ oss på Instagram


instagram.com/psykologtidningen

Footer


 

Psykologtidningen
Nytorgsgatan 17 a
116 22 Stockholm
Växel: 08 567 06 400
E-post:

Psykologtidningen ges ut av…

Sveriges Psykologförbund

Följ oss

twitter.com/psykologtidning

11 september 2024

Vårdare frias för våldtäkt – psykologens ord vägde för lätt via @psykologtidning

Reply on Twitter 1833872118536085851 Retweet on Twitter 1833872118536085851 Like on Twitter 1833872118536085851 Twitter 1833872118536085851
11 juni 2024

“Föräldraalienation är pseudovetenskap” via @psykologtidning

Reply on Twitter 1800508785834037460 Retweet on Twitter 1800508785834037460 Like on Twitter 1800508785834037460 Twitter 1800508785834037460
7 juni 2024

“Föräldraalienation är pseudovetenskap” via @psykologtidning

Reply on Twitter 1799101532711133551 Retweet on Twitter 1799101532711133551 Like on Twitter 1799101532711133551 2 Twitter 1799101532711133551
11 mars 2024

“Vi har överskattat begåvningens betydelse” via @psykologtidning

Reply on Twitter 1767170413321224400 Retweet on Twitter 1767170413321224400 Like on Twitter 1767170413321224400 Twitter 1767170413321224400
6 mars 2024

Hon lämnade tillbaka sin legitimation via @psykologtidning

Reply on Twitter 1765327570503922153 Retweet on Twitter 1765327570503922153 Like on Twitter 1765327570503922153 Twitter 1765327570503922153
13 december 2023

Psykologen: “Vi odlar svampen själva” via @psykologtidning

Reply on Twitter 1734964587357675932 Retweet on Twitter 1734964587357675932 Like on Twitter 1734964587357675932 Twitter 1734964587357675932
1 november 2023

Mullret inifrån Mindler via @psykologtidning

Reply on Twitter 1719636490358026455 Retweet on Twitter 1719636490358026455 1 Like on Twitter 1719636490358026455 1 Twitter 1719636490358026455
9 maj 2023

Konferensen om autism: ”Mindre bråk än vanligt” via @psykologtidning

Reply on Twitter 1655901558016552962 Retweet on Twitter 1655901558016552962 Like on Twitter 1655901558016552962 1 Twitter 1655901558016552962

Nyheter

Uppmanar regeringen: Utred psykologprogrammen

Klart för teater

Vill öka utbudet för de yngsta vid trauma

“Vi kan göra problemet mer synligt”

”Regionerna behöver både piska och morötter”

”För narcissisten finns inga mellanlägen”

© 2025 Psykologtidningen · Webdesign Xponent · Genesis Framework · WordPress · Sitemap · Cookies · Logga in