• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Psykologtidningen

Sveriges Psykologförbund

  • Hem
  • Artiklar
    • Aktuellt
    • Debatt
    • Fackligt
    • Forskning & konferensrapporter
    • Nytt i Tryck
  • Arkiv
    • Arkiv Psykologtidningen 2010 – 2025
    • Arkiv: Forskning
    • Forskningsserier
  • Annonsera
  • Om oss
    • Om oss
  • Kontakt
  • Sök
  • Prenumerera
Hem » “Både luftfartsmyndigheterna och bolagen borde ta ett större ansvar”

“Både luftfartsmyndigheterna och bolagen borde ta ett större ansvar”

7 april 2015 publicerad av Peter Örn

3 frågor till Kristina Pollack, auktoriserad flygpsykolog, med anledning av flygkraschen i franska alperna. Kristina Pollack var tidigare ordförande i European Association for Aviation Psychology och har mångårig erfarenhet av psykologiska lämplighetsprövningar, utbildning och säkerhetsarbete inom området human factor, samt som human factor-utredare vid Statens Haverikommission.

Kristina Pollack

Tisdagen den 24 mars kraschade ett passagerarplan från lågprisbolaget Germanwings i franska alperna. Samtliga ombord, 150 personer, omkom. I efterhand har det framkommit att kraschen förmodligen var ett så kallat utvidgat självmord, begånget av andrepiloten som hade en sjukdomshistoria med psykisk ohälsa och psykiatrisk vård.

1. Med din erfarenhet av internationellt flygsäkerhetsarbete, hur reagerade du på uppgifterna om orsaken till flygplanskraschen?

– Utifrån det jag tagit del av från media är min generella reaktion att redan det faktum att han var borta från utbildningen under lång tid på grund av psykisk ohälsa borde hissat en röd flagga och stoppat honom från att senare arbeta som trafikpilot.

– Tidigare rekryterades trafikpiloter främst från det militära och de var betydligt mer psykologiskt granskade än de piloter som utbildar sig inom det civila. Inom det militära är kraven på psykisk stabilitet, och en personlighet som inte minst präglas av stor självinsikt och en egen bedömningsförmåga när man inte bör framföra ett flygplan, mycket stora.

2. Borde flygbolagen införa återkommande psykologiska undersökningar av sina piloter, ungefär som det redan gäller med medicinska årskontroller?

– Jag är tveksam till ett sådant system. Det är bättre att ha ordentliga psykologiska undersökningar och urval inför pilotutbildning och anställning, sådana som utförs av auktoriserade flygpsykologer och som innefattar mycket mer än bara några test. Det handlar ju i stort utsträckning om vilken personlighet man har, hur man agerar vid en kris och vad man klarar av i en pressad situation.

3. Hur har teknikutvecklingen i kombination med ökad stress och krav på effektivitet och prisjakt, påverkat flygsäkerheten?

– Av alla incidenser beror 70-75 procent på icke tekniska fel. Jag tror den tekniska utvecklingen inneburit en känsla av att flygplanen ”flyger själva” och att piloten mest ska övervaka systemet. Det kan leda till en underskattning av pilotrollen, en falsk känsla av trygghet, och vad som krävs av dig vid en krissituation. Jag tror exempelvis inte många av dagens unga piloter skulle klara den nödlandning i Hudsonfloden i New York 2009, som gjordes av en äldre pilot.

– De små lågprisbolagen anställer ofta yngre och mer orutinerade piloter, och när jag träffar piloter som berättar om olika fysiska krämpor så är det ofta relaterat till en psykologisk press i arbetet och de är i regel anställda vid mindre flygbolag. Både luftsfartsmyndigheterna och bolagen borde ta ett större ansvar för att kraven vid anställning ska vara lika höga vid ett litet flygbolag som ett stort.

I nummer 4/5 av Psykologtidningen kommer en längre intervju med Kristina Pollack om hur psykologer och psykologisk kompetens används inom riskområden så som kärnkraftsindustrin och trafikflyget.

TEXT

Peter Örn

Fler artiklar

  • Replik: "Fatalt misslyckad nyansering av PANS"
  • Enkät: Föreningarna som vill bli specialister
  • APA: "Vi använder psykologi för att gynna samhället"

Arkiverad under: Tre frågor

Primärt sidofält

Följ oss


Alla artiklar på psykologtidningen.se automatpubliceras i vårt Facebook-flöde. Följ oss därför på Facebook så missar du ingenting av det som händer i vår del av världen.

Senaste numret

Läs senaste numret av Psykologtidningen

Annonser

Ledare

Kennedy kan skynda på utvecklingen

Psykedelika kan bli verklighet – oavsett det vetenskapliga stödet.

Fråga förbundet

Har jag rätt till löneförhandling?

Ta kommandot i diskussionen, råder Evelina Lundström.

Essä

På spaning efter anknytning

ESSÄ. Prousts huvudverk ger de psykologiska teorierna kött och blod, skriver psykologen Magnus Ringborg med anledning av hundraårsdagen av författarens död.

Har du en fråga till Etikrådet? Mejla till

Min dag

“Hamnar hela tiden i nya situationer”

Anna Montén om en vanlig dag på vuxenhabiliteringen i Växjö.

Tidigare nummer


Läs alla nummer sedan 2010

Pressgrannar

Här hittar du de nordiska psykologförbundens tidningar.

 • Danmark
 • Norge
 • Finland

Följ oss på Instagram


instagram.com/psykologtidningen

Footer


 

Psykologtidningen
Nytorgsgatan 17 a
116 22 Stockholm
Växel: 08 567 06 400
E-post:

Följ oss

Nyheter

»Röst och mimik uttrycker samma känsla«

Region Skåne inför psykologer i palliativ vård

Fler psykologer går med i a-kassan

“De upplevde diagnosen som en börda”

“Många rankar psykedeliska upplevelser som topp fem i livet”

“Skogsbad kan bli ett alternativ”

Psykologtidningen ges ut av…


Sveriges Psykologförbund

© 2025 Psykologtidningen · Webdesign Xponent · Genesis Framework · WordPress · Sitemap · Cookies · Logga in