• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till innehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Psykologtidningen

Sveriges Psykologförbund

  • Hem
  • Artiklar
    • Aktuellt
    • Debatt
    • Fackligt
    • Forskning & konferensrapporter
    • Nytt i Tryck
  • Arkiv
    • Arkiv Psykologtidningen 2010 – 2018
    • Arkiv: Forskning
    • Forskningsserier
  • Annonsera
  • Om oss
    • Om oss
  • Kontakt
  • Sök
  • Prenumerera
Hem · Forskning · Normmedveten pedagogik påverkar barnen

Normmedveten pedagogik påverkar barnen

31 maj 2017 publicerad av Peter Örn

FORSKNING. Barn på förskolor med normmedveten pedagogik gör mindre könsstereotypa antaganden om andra barn och är mer intresserade av att leka med nya barn av motsatt kön. Det visar en ny studie av bland annat forskare vid Uppsala universitet.

Exempel på pedagogiska grepp, där pedagogerna är mer medvetna om att inte bekräfta könsrelaterade normer, är användandet av det könsneutrala pronomenet ”hen” och att undvika att behandla barnen på ett traditionellt köns-kodat sätt. Det kan då exempelvis handla om att inte ge flickorna komplimanger för deras kläder.

Det har tidigare saknats kvantitativa analyser av hur normmedveten pedagogik i förskolan påverkar barnens uppfattningar om kön. I den nya studien har forskarna intervjuat 30 barn från en förskola där sådan pedagogik tillämpas och 50 barn från tre kontrollförskolor i samma område i Stockholm. Ansvariga för den svenska delen av studien är forskare vid Barn- och Babylabbet vid Uppsala universitet.

Resultaten visar att barn från förskolor med normmedveten pedagogik är mer intresserade av att leka med barn av det motsatta könet. De är också mindre benägna att visa könsstereotypiska åsikter. Barn från förskolan med normmedveten pedagogik är enligt studien dock inte mindre benägna än andra barn att automatiskt lägga märke till individers kön.

Genusneutrala förskolor är relativt ovanliga och urvalet i studien är därför förhållandevis litet. Så trots att resultatet är statistiskt säkerställt så innebär en liten studie ett visst mått av osäkerhet, uppger forskarna. Och eftersom det är föräldrarna som väljer förskola till sina barn så väcks även frågan om det kan vara skillnader i familjebakgrund som skapade effekterna. Effekterna kvarstod dock efter att forskarna hade plockat bort de familjer som uppgett att de valt förskolan just på grund av genuspedagogiken.

Studien Early preschool environments and gender: Effects of gender pedagogy in Sweden är ett samarbete mellan forskare vid University of Wisconsin-Madison, USA, och Uppsala universitet. Den är publicerad i tidskriften Journal of Experimental Child Psychology.

TEXT

Peter Örn

Fler artiklar

  • Elever upplever inte skolan som inkluderande
  • Samtal om mål och medel påverkar terapiutfallet
  • Barnets kön påverkar bedömningar trots ideal om könsneutralt bemötande

Arkiverad under: Forskning

Primärt sidofält

Följ oss


Alla artiklar på vår webbplats automatpubliceras i vårt Facebook-flöde. Följ oss därför på Facebook så missar du ingenting av det som händer i vår del av världen.

Senaste numret

Läs senaste numret av Psykologtidningen

Annonser

Konferensrapporter

“Agera som djävulens advokat”

Psykologen bör vara kritisk under rättsprocessen, löd budskapet under konferens om rättspsykologi i Göteborg.

Etikrådet

“Undvik att välja sida”

Knappast förenligt med yrkesetiken att bidra till uppsägningar, anser Kristina Taylor, Etikrådets ordförande.

Har du en fråga till Etikrådet? Mejla till etikfragan@psykologforbundet.se

Utanför jobbet

“Äckel är en viktig känsla”

Psykologen Samuel West har samlat ihop 80 av världens mest illaluktande maträtter. Här testar han grillad hamster.

Tidigare nummer


Läs alla nummer sedan 2010

Pressgrannar

Här hittar du de nordiska psykologförbundens tidningar.

 • Danmark
 • Norge
 • Finland

Följ oss på Instagram


instagram.com/psykologtidningen

Footer


 

Psykologtidningen
Nytorgsgatan 17 a
116 22 Stockholm
Växel: 08 567 06 400
E-post: redaktionen@psykologtidningen.se

Psykologtidningen ges ut av…

Sveriges Psykologförbund

Följ oss

twitter.com/psykologtidning

14 februari 2019

“Undvik att välja sida” https://t.co/6G0s1nrQ1I via @psykologtidning

Reply on TwitterRetweet on TwitterLike on Twitter
Retweet on TwitterPsykologtidningen retweetade
12 februari 2019

Igår @SVT Aktuellt om #hemmasittare "Experten" i studion sa en del saker som inte hjälper dessa elever. Vi har därför skrivit en replik. RT gärna! #barnibehov https://t.co/3h15CpJkLB…/en-uppdaterad-syn-p%C3%A5-elever-me…@NikeNylander @LoveBenigh

Reply on TwitterRetweet on Twitter19Like on Twitter18
13 februari 2019

Möt psykologen som tar plats i Rosenbad https://t.co/xjdokxEJeZ via @psykologtidning

Reply on TwitterRetweet on Twitter3Like on Twitter6
7 februari 2019

Psykologförbundet stoppar alla resor i business class https://t.co/8PPCissYN7 via @psykologtidning

Reply on TwitterRetweet on Twitter1Like on Twitter1
5 februari 2019

Chefredaktör för finska Psykologtidningen avskedad https://t.co/txCQrYJDHK via @psykologtidning

Reply on TwitterRetweet on Twitter1Like on Twitter
31 januari 2019

Hyrpsykolog i varannan kommun https://t.co/cGohc9GDFt via @psykologtidning

Reply on TwitterRetweet on Twitter1Like on Twitter
21 januari 2019

Hoppsan, en psykolog i regeringen. Vi ställer oss i kör för intervju.
Amanda Lind (MP) blir ny kulturminister - https://t.co/EhvspL6p6m https://t.co/q393UM13Y8

Reply on TwitterRetweet on Twitter1Like on Twitter3
Retweet on TwitterPsykologtidningen retweetade
18 januari 2019

Den där intervjun där jag fick tala till punkt kom i dag. Jag svär lite och om man lyssnar noga hör man katten Pellets som är missnöjd med att jag inte kastar saker åt henne ☺️. @sverigesradioP1 https://t.co/y459t86XqM

Reply on TwitterRetweet on Twitter5Like on Twitter26

Nyheter

“Sluta hävda att de måste bita ihop”

Vi behöver förändras

IVO kritiserar falsk skolpsykolog

Möt psykologen som tar plats i Rosenbad

“Rätt att stoppa bilder med självskador”

Terapi bakom galler

© 2019 Psykologtidningen · Webdesign Xponent · Genesis Framework · WordPress · Sitemap · Cookies · Logga in

Som de flesta webbplatser i dag använder vi cookies. Läs mer