• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till innehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Hoppa till sidfot

Psykologtidningen

Sveriges Psykologförbund

  • Hem
  • Artiklar
    • Aktuellt
    • Debatt
    • Fackligt
    • Forskning & konferensrapporter
    • Nytt i Tryck
  • Arkiv
    • Arkiv Psykologtidningen 2010 – 2020
    • Arkiv: Forskning
    • Forskningsserier
  • Annonsera
  • Om oss
    • Om oss
  • Kontakt
  • Sök
  • Prenumerera
Hem · Forskning · Normmedveten pedagogik påverkar barnen

Normmedveten pedagogik påverkar barnen

31 maj 2017 publicerad av Peter Örn

FORSKNING. Barn på förskolor med normmedveten pedagogik gör mindre könsstereotypa antaganden om andra barn och är mer intresserade av att leka med nya barn av motsatt kön. Det visar en ny studie av bland annat forskare vid Uppsala universitet.

Exempel på pedagogiska grepp, där pedagogerna är mer medvetna om att inte bekräfta könsrelaterade normer, är användandet av det könsneutrala pronomenet ”hen” och att undvika att behandla barnen på ett traditionellt köns-kodat sätt. Det kan då exempelvis handla om att inte ge flickorna komplimanger för deras kläder.

Det har tidigare saknats kvantitativa analyser av hur normmedveten pedagogik i förskolan påverkar barnens uppfattningar om kön. I den nya studien har forskarna intervjuat 30 barn från en förskola där sådan pedagogik tillämpas och 50 barn från tre kontrollförskolor i samma område i Stockholm. Ansvariga för den svenska delen av studien är forskare vid Barn- och Babylabbet vid Uppsala universitet.

Resultaten visar att barn från förskolor med normmedveten pedagogik är mer intresserade av att leka med barn av det motsatta könet. De är också mindre benägna att visa könsstereotypiska åsikter. Barn från förskolan med normmedveten pedagogik är enligt studien dock inte mindre benägna än andra barn att automatiskt lägga märke till individers kön.

Genusneutrala förskolor är relativt ovanliga och urvalet i studien är därför förhållandevis litet. Så trots att resultatet är statistiskt säkerställt så innebär en liten studie ett visst mått av osäkerhet, uppger forskarna. Och eftersom det är föräldrarna som väljer förskola till sina barn så väcks även frågan om det kan vara skillnader i familjebakgrund som skapade effekterna. Effekterna kvarstod dock efter att forskarna hade plockat bort de familjer som uppgett att de valt förskolan just på grund av genuspedagogiken.

Studien Early preschool environments and gender: Effects of gender pedagogy in Sweden är ett samarbete mellan forskare vid University of Wisconsin-Madison, USA, och Uppsala universitet. Den är publicerad i tidskriften Journal of Experimental Child Psychology.

TEXT

Peter Örn

Fler artiklar

  • Förståelse av kön måste baseras på fakta
  • Hundassisterad psykoterapi effektivast med barn
  • Förälderns psykiska ohälsa påverkar vård av barnet

Arkiverad under: Forskning

Primärt sidofält

Följ oss


Alla artiklar på psykologtidningen.se automatpubliceras i vårt Facebook-flöde. Följ oss därför på Facebook så missar du ingenting av det som händer i vår del av världen.

Senaste numret

Läs senaste numret av Psykologtidningen

Annonser

Konferensrapporter

“Neutralitet riskerar osynliggöra”

Behovet att reflektera över sig själva inom hbtq+ området, diskuterades under riksstämma för SNPF.

Etikrådet

Lydia Sandgren vann Augustpriset

“Ojojoj, jag blir tvungen att sätta mig ner här på psykiatrimottagningen”, sa den överraskade författaren och psykologen.

Har du en fråga till Etikrådet? Mejla till etikfragan@psykologforbundet.se

Utanför jobbet

“Ju snabbare, desto lättare”

Motocross är det bästa psykologen Ulla Thorslund vet.

Tidigare nummer


Läs alla nummer sedan 2010

Pressgrannar

Här hittar du de nordiska psykologförbundens tidningar.

 • Danmark
 • Norge
 • Finland

Följ oss på Instagram


instagram.com/psykologtidningen

Footer


 

Psykologtidningen
Nytorgsgatan 17 a
116 22 Stockholm
Växel: 08 567 06 400
E-post: redaktionen@psykologtidningen.se

Psykologtidningen ges ut av…

Sveriges Psykologförbund

Följ oss

twitter.com/psykologtidning

5 februari 2021

Oroande ökning av problematisk skolfrånvaro https://t.co/08leTh6yyz via @psykologtidning

Reply on TwitterRetweet on TwitterLike on Twitter1
9 november 2020

Psykologerna i “Våra barns hemliga” liv värjer sig mot kritiken https://t.co/wHUiSUBkMD via @psykologtidning

Reply on TwitterRetweet on Twitter1Like on Twitter
23 oktober 2020

Psykologer ska övervaka intag av psykedelisk substans https://t.co/uTEiwTnjaW via @psykologtidning

Reply on TwitterRetweet on Twitter1Like on Twitter1
17 maj 2020

Kristina Taylor ny ordförande för Psykologförbundet https://t.co/tBMWOTbquZ via @psykologtidning

Reply on TwitterRetweet on TwitterLike on Twitter1
20 april 2020

“Målet är att vårdpersonalen ska hålla ut” https://t.co/BNmH0d8REl via @psykologtidning

Reply on TwitterRetweet on Twitter1Like on Twitter3
19 mars 2020

”Jag vill visa att vi psykologer är vanliga människor” https://t.co/cDxcGAqyj1 via @psykologtidning

Reply on TwitterRetweet on TwitterLike on Twitter1
13 mars 2020

Kris- och katastrofpsykologen: “Vården behöver lyssna aktivt på de oroliga” https://t.co/gdVg6lLnLS via @psykologtidning

Reply on TwitterRetweet on TwitterLike on Twitter1
17 februari 2020

Avskedad psykolog får en miljon av Försvarsmakten https://t.co/QjiTtyl8ia via @psykologtidning

Reply on TwitterRetweet on Twitter1Like on Twitter4

Nyheter

Viss ökning av problemspelandet under pandemin

Lyckad föräldrakurs i lågaffektivt bemötande

KBT och PDT ger samma långtidseffekt vid panikångest

Splittrad bild av pandemins psykologiska effekter

»En situation som saknar motstycke«

»Ingen stor förändring av den psykiska hälsan under pandemin«

© 2021 Psykologtidningen · Webdesign Xponent · Genesis Framework · WordPress · Sitemap · Cookies · Logga in

Som de flesta webbplatser i dag använder vi cookies. Läs mer